BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, December 11, 2009

Aktiviti 13: Operational Framework

TEORI, STRATEGI DAN KAEDAH UNTUK PERNYATAAN MASALAH



TEORI


Selepas mengenal pasti masalah kajian, didapati terdapat dua teori dan kaedah yang boleh dijadikan panduan di sini bagi menyelesaikan pernyataan masalah:


1. Teori Metakognisi


Teori yang akan digunakan di sini adalah teori metakognisi. Teori metakognisi merupakan teori yang melibatkan pemikiran individu. Teori yang dihasilkan oleh Roger Sperry (1970) yang menghuraikan bahawa manusia menggunakan otak kanannya untuk berfikir secara kreatif dan otak kirinya untuk berfikir secara kritis ingin digunakan di sini bagi menerangkan pernyataan masalah untuk subjek KH.

Konsep yang akan diaplikasikan di sini adalah konsep kemahiran berfikir. Konsep kemahiran berfikir adalah kecekapan menggunakan akal menjalankan proses pemikiran. Seorang yang memperoleh kemahiran berfikir sanggup dan cekap menyusun maklumat, konsep atau idea secara teratur dan membuat kesimpulan atau keputusan yang tepat untuk tindakan terarah dan wajar.


Kemahiran berfikir secara kritis :
kebolehan membuat , mentafsir dan menilai data, idea dan maklumat untuk mencari makna atau menyelesaikan masalah.
Kemahiran berfikir secara kreatif: kebolehan memperluas dan mengembangkan daya imaginasi, kreativiti, dan inovasi dengan tujuan mendapat idea baru atau ciptaan yang asli.


2. Teori Motivasi


Teori Motivasi akan digunakan di sini bagi mendorong minat pelajar untuk mendalami subjek Perdagangan yang dirasakan bosan oleh mereka. Oleh yang demikian, Teori Pengajaran Bruner akan digunakan di sini dengan melihat perkembangan kognitif pelajar untuk membina teori pengajaran dan pembelajaran individu. Menurut Bruner, sesuatu pengajaran perlulah mengandungi 4 perkara berikut:
a. menentukan butir-butir pengetahuan sedia ada yang digunakan sebagai motivasi pelajar.
b. bahan-bahan pembelajaran harus distrukturkan secara sistematik supaya mudah dipelajari.
c. menentukan cara yang paling berkesan untuk mengorganisikan bahan-bahan pengajaran supaya mudah dipersembahkan dan mudah dipelajari.
d. menentukan ganjaran dan denda selepas penilaian aktiviti pembelajaran supaya pelajar mendapat kepuasan dalam pelajarannya.



STRATEGI-STRATEGI PENGAJARAN


Strategi pengajaran dan pembelajaran untuk mewujudkan motivasi dan minat pelajar adalah dengan cara:
a. berpusatkan pelajar : menggalakkan tanggungjawab dan penglibatan murid dalam dalam pengajaran

b. berpusatkan tugas: murid menyempurnakan tugas, aktiviti yang diberikan oleh guru untuk melihat sama ada pelajar menguasai atau tidak isi kandungan pengajaran dan memberi peluang untuk murid berinteraksi dan mengamalkan penglibatan aktif pelajar di dalam kelas.



KAEDAH-KAEDAH PENGAJARAN


1. kaedah berasaskan masalah : penyelesaian masalah membolehkan pelajar berfikir secara rasional dan logik apabila menghadapi masalah. Masalah yang diberikan oleh guru hendaklah berkaitan dengan topik-topik pengajaran. Kemahiran berfikir adalah perlu bagi memastikan pelajar-pelajar memikirkan penyelesaian tanpa bantuan guru. Secara tidak langsung, ia memperlihatkan kreativiti, bakat dan potensi seseorang pelajar itu.

2. kaedah pembelajaran kooperatif (JIGSAW)

Aktiviti 12:Pemurniaan

Pendekatan Sedutan iklan dalam aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Perdagangan / Kemahiran Hidup

Pernyataan Masalah


Matlamat pengajaran perdagangan adalah untuk membentuk pelajar mengetahui, memahami, dan dapat menggunakan prinsip-prinsip dan amalan-amalan positif dalam bidang perniagaan dan perkhidmatan berkaitan. Matapelajaran KH pula adalah bersifat amali dan berunsurkan teknologi yang dirancang untuk mempertingkatkan produktiviti Negara melalui penglibatan masyarakat secara kreatif, inovatif dan produktif.


Pengkaji mendapati sebagian pelajar kurang melibatkan diri dalam matapelajaran pendidikan perdagangan dan KH kerana pelajar cepat merasa jemu dan bosan. Perkara ini berlaku apabila guru hanya menggunakan teknik kuliah dan syarahan semata-mata bagi matapelajaran perdagangan. Bagi matapelajaran KH pula, pelajar kurang kreatif kerana kekurangan idea dalam menghasilkan sesuatu projek. Di samping itu, kekurangan kemahiran dalam sub topik tertentu mendorong pelajar tersebut kurang penglibatan dalama aktiviti-aktiviti tertentu.


Justeru itu, pengkaji menggunakan kaedah sedutan iklan dalam pengajaran dan pembelajaran sebagai alternative baru yang mampu menarik minat pelajar dalam menumpukan perhatian dan melibatkan diri secara aktif ketika sesi pengajaran dan pebelajaran. Walaubagaimanapun, teknik kuliah dan syarahan tetap digunakan dalam P&P dan dipelbagaikan dengan menggunakna teknik sedutan iklan.



Tujuan Kajian


Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk meningkatkan penguasaan pelajar terhadap subjek KHB/Perdagangan dengan menggunakan pendekatan sedutan iklan.



Objektif Kajian


  1. Meningkatkan penglibatan pelajar secara aktif dalam proses pembelajaran dengan menggunakan kaedah sedutan iklan.
  2. Menilai keberkesanan penggunaan iklan dalam menimbulkan minat pelajar mempelajari subjek KHB/ Perdagangan.


AKTIVITI 11: MENGENALPASTI MASALAH KAJIAN(JURNAL)

Penulis mendapati rata-rata kanak tadika yang bersekolah di bandar masih tidak menguasai dan ada juga yang tidak tahu langsung berbahasa Inggeris. Pada umur tiga hingga empat tahun ia merupakan umur yang sesuai untuk dalam perkembangan kanak-kanak terutama sekali mengajara mereka bertutur dan berkomunikasi. Menurut buku ini, penulis mencadangkan pengajaran bahasa Inggeris diajar kepada kanak-kanak ini dengan berbantukan muzik sebagai medium pengajaran. Muzik yang digunakan hendaklah sesuai dengan tahap kanak-kanak yang kemudiannya muzik ini akan diubahsuai dari bahasa kebangsaan Taiwan kepada bahasa Inggeris supaya kanak-kanak mudah belajar.

AKTIVITI 10: MENGENALPASTI MASALAH KAJIAN (BUKU)

Menurut penulis , melalui permerhatian semasa proses P&P, suasana keadaan di dalam kelas membosankan, pelajar dilihat bosan dengan subjek yang diajar, pelajr buat hal sendiri semasa proses P&P berjalan , pelajar suka ponteng dan pencapaian akademik yang tidak memeuaska memerlukan guru membuat sesuatu iaitu kajian bagi mencari punca dan penyelesaian. Guru perlu melakukan refleksi bagi mencari punca kepada masalah dan keprihatinan itu perlu dijelaskan.

Saturday, November 21, 2009

TUGASAN 9: MATLAMAT, OBJEKTIF,PERSOALAN....

9.1 Matlamat kajian:


Meningkatkan penguasaan pelajar terhadap subjek KHB/Perdagangan dengan menggunakan pendekatan sedutan iklan.


9.2 Objektif kajian:


1. Meningkatkan penglibatan pelajar secara aktif dalam proses pembelajaran dengan menggunakan kaedah sedutan iklan.


2. Menilai keberkesanan penggunaan iklan dalam menimbulkan minat pelajar mempelajari subjek KHB/ Perdagangan.


9.3 Persoalan kajian:

1. Adakah penggunaan iklan mampu meningkatkan penglibatan aktif pelajar semasa P & P


2. Adakah penggunaan iklan dapat menimbulkan minat pelajar mempelajari subjek KHB/ Perdagangan

TUGASAN 8: CADANGAN.....

Pengalaman Individu

1. Pengajaran dan pembelajaran yang lebih interaktif supaya pelajar lebih menjadi aktif bersemangat untuk fokus
2. kaedah pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dan dipelbagaikan supaya pelajar tidak bosan dengan apa yang di ajar
Nurul Syuhaiza Othman


1. Pemilihan guru yang mempunyai daya kreativiti yang tinggi.
2. Mengurangkan penghasilan projek yang hampir sama.
3. Guru memberi fokus yang lebih kepada pelajar yang kurang berkebolehan

Ery

1. penggunaan teknologi dan media bersesuaian dengan minat pelajar masa kini
2. guru perlu bijak mengubah suai silibus supaya pelbagai aktiviti tambahan dpt dijalankan
Sumaiyah

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Pengalaman Pasukan


Bagi mengatasi kelemahan-kelemahan yang telah dikenal pasti tadi, kami mencadangkan penggunaan sedutan iklan sebagai satu kaedah pengajaran yang boleh diaplikasikan oleh guru semasa mengajar subjek KH/ perdagangan memandangkan kaedah ini tidak pernah diaplikasikan oleh kebanyakkan guru-guru sebelum ini.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pengalaman Pasukan Luar

1. penggunaan peta minda
2. kaedah perbincangan kooperatif dan kolaboratif
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Literature Review

Jurnal

GAYA PEMBELAJARAN DAN PENGGUNAAN MULTIMEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Oleh
Giam Kah How

Daripada dapatan psikologi kognitif, seseorang pelajar akan ingat 10% daripada apa yang dibaca, 20% daripada apa yang didengar, 30% daripada apa yang dilihat, 50% daripada apa yang didengar dan dilihat, 70% daripada apa yang disuarakan sendiri dan 90% daripada apa yang dilakukan sendiri.

Dapatan tersebut memberi implikasi bahawa pembelajaran yang berkesan boleh tercapai sekiranya pelajar terlibat secara aktif dalam pembelajaran. Pelajar perlu melihat, mendengar dan melakukan sesuatu aktiviti. Selain daripada itu, pelajar juga perlu berkomunikasi dengan guru serta berkomunikasi di antara satu sama lain. Untuk memudahkan pembelajaran sedemikian, penggunaan multimedia telah dicadangkan.

Jurnal

Multimedia dalam Pendidikan

oleh
Jamalludin Harun dan Zaidatun Tasir

Perkembangan dalam teknologi multimedia menjanjikan potensi besar dalam merubah cara seseorang belajar, cara memperolehi maklumat, cara menyesuaikan maklumat dan sebagainya. Multimedia juga menyediakan pelbagai peluang kepada para pendidik mengaplikasikan pelbagai teknik pengajaran dan pelajar pula diberi peluang untuk memegang kuasa kawalan bagi sesuatu sesi pembelajaran.

l

TUGASAN 7: KELEMAHAN.....

Pengalaman Individu


1. subjek perd menjurus lbh kpd fakta yang memerlukan pelajar menghafal berbanding dr memahami isi
2. guru lebih mengutamakan / fokus untuk habiskan silibus
3. pelajar menjadi cepat bosan dengan kaedah tradisional yg digunakan
4.
Embun Pagi

1. Subjek KHB memerlukan pelajar mencipta banyak projek, oleh itu, pelajar akan merasa yang tidak berkebolehkan akan merasa bosan.
2. Memerlukan guru yang betul-betul kreatif dalam penghasilan projek.
3. Pelbagai kategori projek boleh menyebabkan pelajar sukar untuk melaksanakannya. Cth, pelajar yang berkemahiran bertukang tetapi tidak berkemahiran dalam bidang jahitan.

Mohd Ery Johaizal Ramli


1. Terlalu banyak fakta / pembacaan
2. Memerlukan guru yang kreatif (penggunaan teknik mengajar yg tidak membosankan)
3. Hanya option (perdagangan) menyebabkan skop atau ruang lingkupnya agak kecil
4. Kelemahan 4: tidak berapa mendapat pilihan di hati pelajar2 yg tidak menyukai kamahiran / pembacaan

Sumaiyah

......................................................................................................................................................................

Pengalaman Pasukan


1. Teknik pengajaran guru yg membosankan (aktiviti terhad-terlalu banyak menyalin nota)
2. Pengajaran yg diajar lbh kpd teacher centered
3. Alat/perkakas yg tidak mencukupi bole?
4. Penggunaan peralatan multimedia yg terhad

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pengalaman Pasukan Luar

1. penggunaan BBM tradisional (kad manila / dam ular)
2. terpaksa menghabiskan silibus
3. bosan dengan subjek perdagangan kerena memerlukan pembacaan
4. pelajar tak nampak gambaran sebenar transaksi yg berlaku di dalam dunia sebenar perniagaan. pelajar cuma tahu urusan jual beli sahaja

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Literature Review

Jurnal
Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Oleh
Dr. Rusmini Ku Ahmad


Mempelajari bagaimana menggunakan komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam P&P.Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi.
Peranan guru dalam mengintegrasikan ICT terlibat dalam semua peringkat proses pembelajaran bermula dari persediaan sebelum pengajaran, semasa dan penilaian selepas sesi P&P. Kegagalan guru dalam membuat perancangan yang teliti akan merugikan pelajar dan menjadikan proses P&P kurang berkesan.

TUGASAN 6:KEKUATAN.......

Pengalaman/Rekleksi secara individu

1. Kreativiti diperlukan untuk melahirkan individu/usahawan yang kreatif
2. Dengan adanya kemahiran, pelajar dapat berdaya saing dalam pekerjaan nanti.
3. Subjek ini membekalkan pengetahuan, kemahiran dan pebentukan keperibadian yang unggul dalam bidang perniagaan
4. juga boleh mempertingkatkan produktiviti negara dalam pelbagai bidang industri
5. membantu pelajar yang lemah dalam akedemik tetapi mempunyai kecenderungan dalam bidang kemahiran

Nurul Syuhaiza

1. Pelajar dapat menggunakan kemahiran yang tersembunyi untuk menghasilkan projek-projek tertentu.
2. Cara pemikiran kreatif membolehkan pelajar menghasilkan projek yang menarik.
3. Silibus yang terkandung dalam KH adalah bermula dari pemghasilan projek hingga penjualan hasil projek. Secara tidak langsung membantu pelajar memahami asas untuk menjadi seorang usahawan berjaya.
4. boleh melahirkan usahawan yang inovatif serta berdaya saing di pasaran kelak.
5. Guru boleh menggunakan pelbagai alatan pertukangan untuk menjagar pelajar secara praktikal

Mohd Ery Johaizal Ramli

1. Meningkatkan pengetahuan tentang bidang perdagangan
2. mampu melahirkan pelajar yg bkn sahaja tertumpu pada bidang akademik, malah bidang kemahiran (KH)

Sumaiyah.
.................................................................................................................................................................


Pengalaman Pasukan

1. Membolehkan pelajar memperoleh kemahiran dan pengetahuan berasaskan perniagaan dan keusahawanan
2. Membantu meningkatkan aspek kemahiran murid.
3. Guru membantu pelajar mengaplikasikan/mengasah kemahiran pelajar yeng terpendam.
4. Pelajar dapat mengaplikasikan teori yang diajar dengan projek-projek yang diajar oleh guru


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pengalaman Luar Pasukan






-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Literature Review

Jurnal

Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Oleh
Dr. Rusmini Ku Ahmad

Melalui integrasi ICT beberapa perubahan dan pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Antaranya ialah perubahan fokus daripada pengajaran berpusatkan guru kepada pengajaran berpusatkan pelajar.

Dalam hal ini pelajar menjadi fokus kepada aktiviti pembelajaran yang berorientasikan kepada proses penerokaan dan penemuan berdasarkan kepada teori konstruktivisme. Penggunaan Multimedia dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberi arahan kepada pendekatan ‘hands on’ dan menggunakan sepenuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri pelajar.

Penggabungan ICT dalam P&P memerlukan kemahiran dan komitmen guru secara tekal dan berfokus. Peranan guru dalam mengintegrasikan ICT terlibat dalam semua peringkat proses pembelajaran bermula dari persediaan sebelum pengajaran, semasa dan penilaian selepas sesi P&P.

Bahan-bahan multimedia interaktif dibangunkan dengan dengan menggunakan bahan visual grafik, teks, muzik, video serta animasi yang membantu mengukuhkan lagi kefahaman pelajar terhadap sesuatu konsep.


Jurnal

GAYA PEMBELAJARAN DAN PENGGUNAAN MULTIMEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Oleh
Giam Kah How

Mengikut Phillips (1997), multimedia interaktif boleh mengubah cara
seseorang memperolehi maklumat serta cara seseorang itu belajar sekiranya
digunakan dengan berkesan. Ini kerana multimedia dapat
(1) memudahkan pembelajaran yang berpusatkan pelajar kerana pelajar diberi kebebasan memilih bahan pembelajaran sendiri dan belajar pada kadar yang sesuai dengan diri sendiri.

(2) melayan gaya pembelajaran yang berbeza di kalangan pelajar dengan elemenelemen
yang terdapat dalam multimedia

(3) menggalakkan pembelajaran kooperatif dan interaksi di antara pelajar melalui perbincangan dan projek kumpulan

(4) memudahkan pembelajaran yang berasaskan konstruktivisme.

TUGASAN 5:KT

GURU PERLU MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN KERANA…….

1. Membuat pembaharuan kepada kaedah atau teknik mengajar

2. Memperbaiki kaedah mengajar dan prestasi kerja supaya dapat memberi pengajaran yang lebih jelas dan berkesan

3. Bertindak sebagai panduan kepada guru-guru lain

4. Mempelbagaikan kaedah mengajar yang sesuai dengan kebolehan dan minat pelajar

5. Mempunyai kemahiran yang mencukupi untuk mempraktikannya dalam situasi yang baru dengan berkesan

6. Memantapkan lagi kebolehan guru bagi memperkembangkan isi semasa dalam proses P&P

7. Menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran guru

8. Mengkaji permasalahan dan mencari penyelesaian sesuatu isu yang timbul

9. Memartabatkan profession perguruan

10. Membentuk budaya penyelidikan di kalangan guru bagi meningkatkan kualiti pendidikan.

====================================================================================

MINI KAJIAN TINDAKAN


Penggunaan Sedutan Iklan dalam Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran Perdagangan/ KHB



Tajuk ini dipilih setelah beberapa penilaian dilakukan antaranya faktor minat pelajar, kecenderungan dan keupayaan pelajar serta kreativiti guru dalam membudaya ICT dalam bilik darjah. Iklan sebenarnya mampu memberikan kesan positif kepada aktiviti pembelajaran pelajar kerana:

A) Iklan merupakan sesuatu yang dekat dengan diri pelajar kerana kebanyakkan pelajar-pelajar suka menonton televisyen dan mendengar radio.

B) Paparan iklan mampu menarik minat pelajar kerana ia bersesuainan dengan minat pelajar sekarang yang berkemahiran dalam bidang teknologi / ICT.

C) Paparan iklan juga mampu mendorong pelajar-pelajar menjana idea mereka dengan berfikir secara kreatif dan kritis.

D) Guru mudah untuk mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kerana iklan bukan saja melibatkan aktiviti secara elektronik malah boleh digunakan iklan secara bercetak seperti yang terdapat di dalam majalah dan surat khabar. Variasi teknik pengajaran guru membantu memotivasikan pelajar untuk belajar.

E) Keluar dari kepompong pengajaran secara tradisional atau penggunaan slideshow dan teknik pengajaran

F) Pelajar lebih senang untuk memahami topik yang diajar dengan adanya sedutan iklan sebagai medium pembelajaran

SAMPLE KAJIAN
-pelajar Ting. 1 dan 2 untuk subjek KH
-pelajar Ting. 4 untuk subjek Perdagangan
- seramai 80 orang pelajar

SETTING KAJIAN
Sek.Men. Di sekitar Bangi

Friday, November 13, 2009

~TAJUK MINI KAJIAN TINDAKAN~

Ahli kumpulan:

Mohd.Ery Johaizal bin Ramli
Nurul Syuhaiza Binti Othman
Sumaiyah bt Mamat Zambi


Pendekatan Sedutan Iklan dalam Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran Perdagangan/ KHB

Tajuk mini kajian tindakan yang telah dipersetujui oleh setiap ahli dalam kumpulan saya adalah :

Tajuk ini dipilih setelah beberapa penilaian dilakukan antaranya faktor minat pelajar, kecenderungan dan keupayaan pelajar serta kreativiti guru dalam membudaya ICT dalam bilik darjah. Iklan sebenarnya mampu memberikan kesan positif kepada aktiviti pembelajaran pelajar kerana:

a) Iklan merupakan sesuatu yang dekat dengan diri pelajar kerana kebanyakkan pelajar-pelajar suka menonton televisyen dan mendengar radio.

b) Paparan iklan mampu menarik minat pelajar kerana ia bersesuainan dengan minat pelajar sekarang yang berkemahiran dalam bidang teknologi / ICT.

c) paparan iklan juga mampu mendorong pelajar-pelajar menjana idea mereka dengan berfikir secara kreatif dan kritis.

d) Guru mudah untuk mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kerana iklan bukan saja melibatkan aktiviti secara elektronik malah boleh digunakan iklan secara bercetak seperti yang terdapat di dalam majalah dan surat khabar. Variasi tekik pengajaran guru membantu memotivasikan pelajar untuk belajar.

e) Keluar dari kepompong pengajaran secara tradisional atau penggunaan slideshow dan teknik pengajaran

f) Pelajar lebih senang untuk memahami topik yang diajar dengan adanya sedutan iklan sebagai medium pembelajaran

SAMPLE KAJIAN
-pelajar Ting. 1 dan 2 untuk subjek KH
-pelajar Ting. 4 untuk subjek Perdagangan

SETTING KAJIAN
Sek.Men. di sekitar Bangi


Saturday, November 7, 2009

apa itu kajian tindakan

* melibatkan proses membuat refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati

Mc. Niff (1988), …" Pendekatan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubah amalan-amalan. Melibatkan guru melaksanakan inkuirinya sendiri serta melibatkan guru-guru lai secara kolaboratif sewaktu mengadakan kajian”.

Elliot & Adelman (1976) yang mempelopori kajian tindakan bilik darjah di United Kingdom, menegaskan bahawa kajian tindakan adalah suatu pendekatan yang berusaha mempertingkatkan mutu profesional guru. Ia merupakan penyelidikan terhadap situasi sosial di sekolah yang bertujuan memperbaiki kualiti amalan guru.

tujuan kajian tindakan......

1 Mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran murid, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya;

2 Dapat merancang huraian mata pelajaran dengan lebih berkesan;

3 Dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran, memudahkan pencapaian objektif dan dapat pula memahami, mengubah dan memperbaiki amalan sendiri;

4 Meningkatkan penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang lebih aktif dan efektif

5 Dapat menyediakan guru sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baru, sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum

6 Membentuk budaya penyelidikan sebagai asas dalam membuat sebarang perancangan untuk tindakan

7 Merapatkan perhubungan di antara guru yang terlibat melalui kerjasama secara kolaboratif

KT dilakukan apabila…..

Melihat ketidak berkesanan kaedah yang digunakan
Mengenalpasti masalah atau isu yang hendak dikaji
Pelajar bosan dan tidak memberi perhatian yang sepenuhnya semasa proses P&P
Pelajar dilihat cepat mengantuk apabila guru mengajar

Dimana KT di lakukan…
• Individu
• Kelas
• Sekolah
• Daerah
• Negeri

Methodologi


Temubual
Temubual adalah satu kaedah pungutan data yang penting kerana ia membantu pengkaji mendapatkan maklumat secara mendalam dalam memahami sesuatu situasi/masalah/isu dengan jelas. Temubual awal boleh dibuat secara temubual berstruktur dan temubual tidak berstruktur yang boleh dilaksanakan bersama:
• rakan-rakan sekerja dalam bidang yang sama
• ketua panitia mata pelajaran
• pelajar/ murid
• ibu bapa
• pentadbir
temubual boleh dikategorikan kepada:

Temubual Berstruktur

Soalan-soalan yang ingin ditanya adalah terhad pada sesuatu tajuk atau bidang yang tertentu sahaja dan telah ditentukan supaya pengkaji dapat menyoal secara sistematik.

Temubual Tidak Berstruktur

Soaljawab yang mementingkan penerokaan idea ataupun perbincangan terbuka. Dilakukan dalam situasi tidak formal. Kaedah ini memberi peluang pengkaji meneroka secara mendalam dan membuat interpretasi mengenai perasaan dan ideanya sendiri.

Ujian Kertas Pensil / Bertulis
Ujian kertas pensil / bertulis boleh dirujuk sebagai salah satu alat untuk mengenalpasti masalah. Hasil ujian kertas pensil boleh dirujuk sebagai sumber.
Contohnya:
• ujian bulanan
• ujian percubaan
• ujian tahunan
ujian semester

Soal Selidik
Soal selidik digunakan untuk mengutip data secara formal. Soal selidik yang dibentuk mesti memenuhi objektif atau soalan kajian yang telah dikenalpasti. Hasil soal selidik yang memberi fokus kepada item-item dalam sub-topik boleh dijadikan indikator dalam menentukan fokus terhadap masalah/ isu.

Terdapat beberapa jenis soalan dalam soal selidik :
1. Dichotomous - bertujuan untuk mendapatkan pilihan sampel daripada 2 pilihan yang diberi.
2. Likert scale - bertujuan untuk mendapatkan tingkat penilaian / persepsi / persetujuan sampel.
Skala jawapan: 3-poin/4-poin/5-poin/7-poin

3. Rank Order - bertujuan untuk mendapatkan penilaian sample kepada semua item yang disenaraikan dengan memberikan pemberatannya. Susunkan beberapa item yang mempunyai ciri-ciri yang sama (mutually exclusive) mengikut keutamaan

4. Soalan Terbuka (Open-Ended) - bertujuan untuk mendapatkan pendapat sample dengan menulis sendiri pendapatnya.

5. Inventori Kendiri
Soalan inventori kendiri boleh dibentuk oleh penyelidik untuk memahami masalah yang wujud dalam bidang tugas yang telah dipertanggungjawabkan kepadanya.

6. Borang Pemerhatian
Borang pemerhatian dibentuk bagi meneliti situasi/kejadian serta memikirkannya secara kritikal.

7. Catatan Harian Rancangan Mengajar Guru
• jurnal refleksi guru/ pelajar
• diari guru/ pelajar
memo arahan kerja

MODEL REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN

KEMMIS DAN MC TAGGART(1983)

Reka bentuk ini menunjukkan kitar-kitar dalam kajian tindakan yang mana setiap kitar mempunyai 4 bahagian; rancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi. Bahagian-bahagian ini kemudian diulang dengan perancangan hasil ulangkaji dan tindakan yang seterusnya.


STRINGER, 1999

Gelung interaksi menunjukkan 3 fasa kajian,
i. bermula dengan penglihatan (looking)
ii. pemikiran (thinking)
iii. tindakan (action)

Ini menunjukkan proses itu berulangan dan sentiasa diperbaharui.
Stringer (1999) mengutamakan penglihatan (looking) untuk membina satu gambaran bagi membolehkan pihak yang berkepentingan memahami isu yang mereka alami. Fasa ini meliputi pengumpulan data (seperti melalui temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen), merekod dan menganalisis maklumat serta membina dan melapor kepada pihak yang berkepentingan.

Fasa seterusnya meliputi pemikiran (think), iaitu mentafsir isu-isu dengan lebih mendalam dan mengenal pasti keutamaan bagi menjalankan tindakan.

Pada fasa terakhir, penyelidik bertindak (act), iaitu menghasilkan penyelesaian-penyelesaian yang praktikal terhadap masalah-masalah yang timbul. Ini merangkumi pengujudan pelan tindakan dan menentukan hala tuju seperti menentukan objektif, tugas, dan orang-orang yang akan melaksanakan objektif serta memperoleh sumber-sumber yang diperlukan. Ia juga termasuk melaksanakan pelan, menggalakkan orang menjalankannya dan menilainya dari segi keberkesanan dan pencapaian.






SPIRAL




1) Mengenal pasti idea
2). Pencarian fakta
3). Perancangan pelan tindakan
4). Pelaksanaan tindakan
5). Penilaian tindakan yang diambil
6). Ulangkaji pelan tindakan berdasarkan apa yang dipelajari dari langkah 5
7). Mengambil langkah tindakan seterusnya


JEAN MCNIFF(2003)
Berbentuk seperti angka 6
langkah
  1. memerhati
  2. membuat refleksi
  3. bertindak
  4. menilai
  5. ubahsuai
  6. berpindah ke arah baru

Friday, October 30, 2009

~TUGASAN 3: ULASAN KOLOKIUM~

ulasan 1

pembentang:
Syaidatul Haini Binti Mohd Radzi
Rasyidatun Naja Isa

tajuk:
MENINGKATKAN MINAT PELAJAR TINGKATAN SATU TERHADAP SUBJEK SAINS MELALUI KAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH (PBM)

Kajian yang telah dijalankan ini membincangkan kaedah PBM yang digunakan bagi menarik minat pelajar terhadap subjek Sains di bentangkan di Palm View Hotel .

objektif kajian
  • meningkatkan minat pelajar Tingkatan 1 dalam subjek sains
  • memperkenalkan kaedah PBM dalam P&P

pernyataan masalah
  • Adakah kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah berkesan dalam membantu pelajar meningkatkan minat dalam subjek Sains?
  • Adakah kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah sesuai atau tidak untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek Sains?

metadologi

Penyelidik menggunakan kaedah kooperatif dengan membentuk kumpulan-kumpulan kecil yang
dibuat secara
pemerhatian dan temubual iaitu menggunakan kaedah kualitatif


sampel kajian
pelajar Tingkatan 1A di Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Bukit Nanas, Kuala Lumpur
seramai 35 responden terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Melayu, Cina dan India
yang pelbagai latar belakang



menggunakan Teori Kurt Lewin dalam prosedur kajian

1. membuat refleksi (mereflek)/ tinjauan
2. merancang kaedah yang akan digunakan
3. bertindak
4. memerhati

menjalankan kajian ini selama dua minggu (lapan sesi pengajaran)
selama 70 minit bagi setiap sesi
dijalankan di makmal komputer

pertemuan pertama dan kedua:-
pembentukan kumpulan
pelajar dibenarkan memilih ahli kumpulan(2-3 orang)
satu kumpulan satu komputer (komputer terhad)
perkenalkan pembelajaran secara online (webquest)
guru mengemukakan masalah
pelajar berbincang sesama ahli kumpulan
mencari maklumat di internet


pertemuan ketiga dan keempat
pembentangan kumpulan di dalam kelas
bagi membincangkan penyelesaian masalah
dan untuk
penilaian hasil kerja
menemubual beberapa orang pelajar untuk mengetahui keberkesanan
kaedah yang digunakan
membuat refleksi



pengumpulan data
kaedah kualitatif
  1. Pemerhatian
telah dijalankan oleh dua orang penyelidik
dengan mengambil gambar pelajar semasa aktiviti berjalan
bertujuan untuk melihat perubahan minat pelajar terhadap pendekatan yang telah digunakan
dari perspektif
reaksi yang telah dipamerkan oleh pelajar

2. Temubual tidak berstruktur

menemubual pelajar untuk melihat pandangan dan reaksi
terhadap aktiviti yang telah dijalankan
melalui kaedah permbelajaran berasaskan masalah

penganalisan data
data dianalisis secara kualitatif
diperolehi melalui instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data
iaitu

1.
pemerhatian reaksi pelajar
pelajar teruja apabila dibawa ke makmal komputer
ini dapat meningkatkan kreativiti, kritis dan kerja berkumpulan di kalangan pelajar
pelajar diberi peluang untuk mengkritik idea-idea rakan
membuat penilaian terhadap hasil kerja
pelajar lebih berminat belajar apabila diberi peluang mencari maklumat secara online

2.
temubual tidak berstruktur
responden dipilih secara rawak
telah memberi respon yang positif terhadap pendekatan yang digunakan
mengakui kaedah ini memerlukan mereka berfikiran kreatif dan kritis
dalam menjana idea untuk menyelesaikan masalah

implikasi kajian
pelajar lebih aktif di dalam kelas
komunikasi dua hala di antara guru dan pelajar
pembelajaran yang berpusatkan pelajar
rasa tanggungjawab dalam diri setiap individu untuk menyelesaikan masalah
objektif tercapai dimana pendekatan ini dapat menarik minat pelajar



kajian ini........

pada pendapat saya:
guru hendaklah memastikan pelajar-pelajar ini celik komputer
tahu penggunaan komputer supaya pelajar tidak ketinggalan
pada pendapat saya, PBM merupakan satu kaedah yang baik untuk proses pembelajaran secara pengalaman dan pendekatan yang berpusatkan pelajar.
PBM menggalakkan pelajar berusaha mencari maklumat sendiri dengan menggunakan pelbagai sumber rujukan samada di dalam buku rujukan, buku teks, suratkhabar dan internet.
kaedah ini melatih pelajar untuk menyelesaikan masalah dengan inisiatif sendiri sekaligus menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK)
pembelajaran ini adalah satu pendekatan yang efektif dalam meningkatkan kualiti pembelajaran, menggalakkan penglibatan kerjasama sesama kumpulan, mendapat maklum balas yang cepat terhadap proses pembelajaran.
ia juga dapat mengingkatkan tahap pemahaman pelajar yang mendalam terhadap subjek


============================================================================================================



ulasan 2
pembentang:
Hasmalina Binti Hamzah
Hazwin Dalila Harris

tajuk:
MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN SUASANA PEMBELAJARAN PELAJAR BAGI SUBJEK BIOLOGI TINGKATAN EMPAT MENGGUNAKAN KAEDAH PETA MINDA SECARA BERKUMPULAN



















Kajian ini membincangkan mengenai penggunaan peta minda secara berkumpulan bagi meningkatkan pemahaman dan suasana pembelajaran subjek Biologi Tingkatan 4

objektif kajian

pembentang telah menyatakan 3 objektif kajian:-

* memahami setiap isi kandungan bagi tajuk nutrisi dalam subjek Biologi

* mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan dan dapat meningkatkan komunikasi pelajar

* mudah memahami dan mengingati setiap konsep dan istilah dalam Biologi bagi tajuk nutrisi



pernyataan masalah

* Adakah teknik penggunaan peta minda ini dapat meningkatkan pemahaman pelajar dalam tajuk nutrisi ini?

* Adakah kaedah ini dapat mewujudkan suasana belajar yang efektif dan menyeronokkan serta meningkatkan keyakinan diri pelajar?

* Adakah kaedah ini dapat meningkatkan pemahaman dalam memahami konsep serta istilah Biologi bagi tajuk nutrisi?

Metodologi, setting kajian dan sampel kajian
kajian ini dilakukan oleh 2 orang penyelidik
selama 4 minggu
melalui pemerhatian pengkaji (penilaian kendiri-RPH)
melalui temubual berstruktur dan tidak berstruktur
borang soal selidik

seramai 60 responden terpilih
terdiri dari pelajar Tingkatan 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi
di Sekolah Agama Menengah Bestari


prosedur kajian

merancang
(selama 2 minggu)
membuat pemerhatian tingkah laku pelajar ketika menggunakan kaedah syarahan
hasil yang didapati pelajar cepat bosan

pembentang berbincang untuk mencari alternatif lain bagi menangani masalah ini
merancang mencari instrumen yang akan digunakan

membuat tindakan
(selama 1 minggu)

memilih topik yang sesuai dalam subjek biologi
meminta pelajar membuat peta minda secara berkumpulan

pemerhatian
(selama 1 minggu)
membuat pemerhatian dan catatan semasa kerja berkumpulan

refleksi
(selama 1 minggu)
pembentang membuat penilaian kendiri
menjalankan temubual bersama pelajar untuk menilai keberkesanan kaedah ini
menjalankan soal selidik ke atas pelajar
menganalisis dapatan hasil dari temubual dan borang soal selidik


pengumpulan dan penganalisan data

melalui pemerhatian

• pemerhatian mengenai tingkah laku pelajar semasa menjalankan aktiviti berkumpulan
• didapati pelajar berminat melakukan tugasan yang telah diberi
• didapati keadaan kelas terkawal semasa aktiviti berlangsung
• pelajar dapat berinteraksi dan berkomunikasi semasa menjalankan aktiviti
• pelajar aktif dalam mengutarakan idea dan pendapat
• aktiviti ini membuka ruang kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti mereka
• pembentangan yang kreatif dan berkesan
• pelajar di dapati kurang menepati masa seperti mana yang diperuntukan



melalui borang soal selidik
penyelidik menilai pelajar dari sudut

• pemahaman pelajar mengenai topik yang diberi
• penguasaan pelajar terhadap tajuk
• tahap keyakinan pelajar dalam mengutarakan pendapat
• komunikasi dan interaksi yang berkesan

melalui temu bual

pelajar aktif dan bersemangat melakukan aktiviti
tidak merasa kekok semasa melakukan aktiviti
contoh soalan yang telah ditanya

¨Apakah pendapat anda tentang perbezaan di antara kuliah dan kaedah kerja kooperatif berkumpulan-peta minda?

¨Kaedah yang manakah yang anda membuat anda lebih bersemangat dalam mempelajari topik-topik terbaru?

Dapatan dari hasil temubual

pelajar lebih berminat menggunakan kaedah pembelajaran 2 hala
pelajar bersetuju kaedah ini dapat membantu dalam pemahaman terhadap topik yang diajar
kaedah ini bersifat interaktif dan pelajar dapat berkongsi maklumat


implikasi

apabila kaedah ini dilakukan secara berkumpulan, pelajar dapat belajar secara kolabratif dan kooperatif
pelajar lebih cepat faham dengan apa yang hendak di ajar
pelajar akan menjadi lebih kreatif dalam penghasilan nota



kajian ini.....

pada pendapat saya

peta minda yang dibuat merangkumi teks, grafik dan gambar dapat mempergiatkan lagi kreativiti pelajar dalam pencetusan idea dan pendapat
ia juga dapat memperkembangkan potensi kemahiran psikomotor pelajar kaedah ini sedikit sebanyak mengajar pelajar kemahiran menganalisis fakta dan pembentukan sikap yang analitikal
membaca-memahami-menganalisis-menyusun untuk membentuk lakaran























Thursday, October 29, 2009

TUGASAN 2: JURNAL

JURNAL 1


"THE IMPACT OF GROUP SELECTION ON STUDENT PERFORMANCE AND SATISFACTION
"

oleh
Sakhti Mahenthrian
Pamela J.Rouse

PENYATAAN MASALAH
Mengkaji sama ada prestasi dan sikap pelajar boleh ditingkatkan dengan memberi mereka kebebasan untuk membentuk kumpulan koperatif sendiri.

SAMPLE KAJIAN
  • 110 pelajar
  • Melibatkan empat buah kelas iaitu seramai 32, 30, 28 dan 20 orang pelajar dalam setiap kelas
SETTING KAJIAN
  • Midwestern US University
PROSEDUR
Penyelidik membentuk 2 kumpulan besar iaitu kumpulan A( terdiri dari dua kelas) dan kumpulan B(juga terdiri dari dua kelas) bagi menyiapkan sebanyak empat tugasan di mana...

Kumpulan A

  • pelajar telah diminta memilih pasangan untuk membentuk kumpulan
  • penyelidik memilih secara rawak dua atau tiga kumpulan untuk digabungkan
Kumpulan B
  • penyelidik memilih secara rawak dengan menggunakan permainan kad sebagai medium pembentukan kumpulan
  • pelajar yang mempunyai kad yang sama secara automatik adalah ahli kumpulan
Menggunakan 4 aspek penting:
  1. Perancangan
  2. Tindakan
  3. Menilai
  4. Mereflek
PENGUMPULAN DATA
Pengumpulan data telah dijalankan dengan menggunakan

  1. kaedah kuantitatif
  • Ujian -Pra
  • Ujian -Pos
2. kaedah kuantitatif
  • Soal Selidik
PENGANALISISAN DATA
Kajian dibuat dengan menganalisis markah kepuasan pelajar dalam menyiapkan tugasan yang diberi secara koperatif, markah-markah ujian pra dan pos (peperiksaan), dan juga hasil dari jawapan yang telah dikemukakan di dalam borang soal selidik.

PAPARAN KAJIAN
Paparan kajain telah dibuat dalam bentuk ANOVA model dan juga menggunakan Descriptive statistics of all variables untuk menunjukkan hasil dapatan.

HASIL DAPATAN

Penyelidik mendapati motivasi pelajar meningkat apabila diberi peluang untuk memilih sendiri ahli kumpulan dalam menyiapkan tugasan.Hasil tugasan yang diberi juga amat memberansangkan kerana apabila pelajar berada di dalam kumpulan yang telah mereka pilih, mereka merasa selesa untuk mengutarakan pendapat, idea dan yang penting dalam memberi kerjasama sesama ahli. Markah ujian dan peperiksaan juga meningkat apabila mereka belajar bersama dengan ahli kumpulan atau pasangan yang mereka telah pilih.

_______________________________________________________________________________________________________

JURNAL 2

"COOPERATIVE LEARNING:
A PEDAGOGY TO IMPROVE STUDENTS' GENERIC SKILLS?"


oleh:
JOAN BALLANTINE
PATRICIA MCCOURT LARRES

PENYATAAN MASALAH
Mengkaji keberkesanan pembelajaran secara koperatif dalam meningkatkan kemahiran generik pelajar.

SAMPEL KAJIAN
  • pelajar tahun akhir
  • seramai 32 orang responden
SETTING KAJIAN
  • di salah sebuah Universiti di British

METHODOLOGI
Soal selidik

PROSEDUR
Dalam kajian ini, pelajar telah dipilih secara rawak oleh penyelidik dalam pemilihan ahli kumpulan iaitu dengan memilih seramai empat orang untuk setiap kumpulan.Kriteria yang diambil kira dalam membentuk kumpulan ialah berdasarkan kepada markah yang diperolehi dalam ujian Akaun.Pelajar yang memperolehi markah yang tinggi akan digabungkan dengan pelajar yang lemah bagi mendapat kalobrasi yang baik.

PENGUMPULAN DATA
Data telah dkumpul dengan menggunakan kaedah kualitatif (borang soal selidik) yang dilakukan pada minggu terakhir pengajian. Menggunakan Likert Scale(dari sangat setuju hingga ke sangat tidak setuju) dalam soalan yang dikemukakan bagi melihat pandangan pelajar terhadap kaedah koperatif di dalam proses pengajaran mereka.

PENGANALISISAN DATA
Kajian dijalankan dengan menilai tahap kepuasan pelajar dalam mengaplikasikan kaedah koperatif dalam cara pembelajaran mereka.Penganalisisan data telah dibuat dengan menggunakan descriptive statistics dan ujian Mann-Whitney U (M-W U).

PAPARAN KAJIAN

Paparan kajian telah dibuat dalam bentuk jadual bagi menunjukkan hasil keputusan yang diperolehi.

HASIL DAPATAN

Kaedah koperatif ini telah terbukti keberkesanannya dalam mengendalikan pelajar semasa proses P&P. Dalam kajian ini, penyelidik mendapati peratusan tahap pencapaian pelajar telah meningkat hasil penggunaan keadah ini semasa pengajaran. Pelajar juga mempunyai sikap positif terhadap pembelajaran kerana setiap kali diadakan atau disuruh untuk membentuk kumpulan, mereka kelihatan seronok untuk bekerjasama. Kaedah ini sedikit sebanyak membantu menambahkan kemahiran sosial sesama pelajar di mana apabila mereka ini dikumpulkan untuk menyiapkan sesuatu permasalahan atau tugasan, pelajar akan bekerjasama menyumbangkan pendapat dan idea.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JURNAL 3


"An empirical study on teaching urban young children music and English by contrastive elements of music and songs"

oleh:
Ling-Yu Liza Lee

tujuan kajian ini adalah untuk mengajar kanak-kanak bandar dengan konsep muzik di dalam subjek Bahasa Inggeris dengan mencipta muzik dan lagu yang kreatif
ini kerana penguasaan bahasa dan kemahiran berkomunikasi merupakan elemen penting di dalam perkembangan kanak-kanak terutama sekali di bawah umur 5 tahun
menjalankan aktiviti dengan bermain dengan diiringi muzik, menyanyi,menari ikut muzik

penyataan masalah

  • Bolehkah penghasilan muzik yang kreatif dengan unsur-unsur kontrastif dan lagu yang senang diajar dapat meningkatkan pemahaman kanak-kanak terhadap konsep muzik?

  • Bolehkah penghasilan muzik yang kreatif dengan unsur-unsur kontrastif dan lagu yang senang diajar dapat meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris kanak-kanak?


sampel kajian
kajian ini telah dilakukan ke atas tujuh orang kanak-kanak tadika
terdiri dari tiga orang kanak-kanak lelaki dan empat orang kanak-kanak perempuan
berumur di antara 3-4 tahun
yang tidak mempunyai pendedahan terhadap muzik dan Bahasa Inggeris
melibatkan ibu bapa, guru kelas dan juga pentadbir tadika di dalam aktiviti soal selidik
kajian ini mengambil masa selama 24 minggu, 2 sesi dalam seminggu

setting kajian
tadika swasta di Bandar Taichung,tengah-tengah Taiwan


Methodologi
secara kualitatif iaitu melalui pemerhatian, temubual dan RPH
dan
kuantitatif data iaitu markah ujian dan latihan

prosedur

MERANCANG : Merancang tindakan / intervensi bagi mengatasi masalah yang difokuskan. BERTINDAK : Melaksanakan tindakan bagi mengatasi masalah yang menjadi fokus. MEMERHATI : Mengumpul dan menganalisis data bagi menilai keberkesanan tindakan.
MENILAI : Melihat kekuatan dan kelemahan P&P diri sendiri.

merancang dengan menjalankan pre-test mengenai pengetahuan kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris
melaksanakan kajian denganmengajar konsep-konsep muzik seperti menari sambil mengikuti muzik
mengajar Bahasa Inggeris asas
mengajar lagu kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris
menjalankan post-test mengenai pengetahuan kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris untuk melihat perubahan kanak-kanak ini

pengumpulan data
  • melalui pemerhatian dan temubual
menjalankan empat pemerhatian awal di awal kajian
- menurut ibu bapa dan guru, kanak-kanak ini tidak pernah didedahkan dengan kelas muzik dan Bahasa Inggeris
semasa berada di dalam sesi percubaan
kanak-kanak dilihat faham dengan elemen-elemen muzik yang rendah dan tinggi
dalam elemen muzik yang nyaring dan lembut, kanak-kanak ini sudah pandai menepuk tangan apabila muzik dimainkan
guru menggunakan perkataan-perkataan asas seperti "fast,stop,slow" dan pelajar telah memberi respons

  • melalui ujian
dapat dilihat kefahaman kanak-kanak semasa pre-test dan post-test
ada peningkatan hasil dari keputusan ujian di dalam post-test
iaitu
keupayaan untuk mengikut arahan guru untuk melakukan
pergerakan setelah muzik atau lagu dimainkan
kanak-kanak dapat meniru nyanyian guru

analisis data
guru melihat perubahan kanak-kanak terhadap muzik dan Bahasa Inggeris setiap kali sesi kajian
guru akan melakuakan pemerhatian, temubual yang direkodkan untuk melihat perkembangan kanak-kanak terhadap apa yang diajar

hasil dapatan
kanak-kanak ini dilihat ada kemajuan yang positif di dalam penguasaan Bahasa Inggeris
mengajar kanak-kanak menggunakan pecahan-pecahan muzik adalah cara yang sangat berkesan untuk memahami konsep muzik
mencipta lagu asas kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris memudahkan dapat belajar Bahasa Inggeris dengan mudah








Wednesday, October 28, 2009

~TUGASAN 1: ULASAN BUKU~

Tajuk buku:
ACTION RESEARCH IN EDUCATION

Author:
ERNIE STRINGER

Menurut buku ini,kajian tindakan ialah proses penyelidikan yang sistematik yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yan dilakukan oleh guru dalam situasi sosial itu sendiri (guru/pendidik) sebagai penyelidik.

Melaksanakan tindakan praktik (intervensi ) mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki dan meningkatkan kualiti amalan mereka.

Sebagai kegiatan kitaran / gelungan yang terdiri daripada beberapa langkah (a spiral of steps), dinamik dan secara individu atau kolaboratif oleh satu kumpulan guru yang berusaha bersama-sama untuk membawa perubahan dan memperbaiki amalan kerja mereka.

PROSES KAJIAN TINDAKAN
Ada 4 peringkat (langkah) dalam satu kitaran

MERANCANG : Merancang tindakan / intervensi bagi mengatasi masalah yang difokuskan. BERTINDAK : Melaksanakan tindakan bagi mengatasi masalah yang menjadi fokus. MEMERHATI : Mengumpul dan menganalisis data bagi menilai keberkesanan tindakan.
MEREFLEK : Muhasabah diri bagi melihat kekuatan dan kelemahan P&P diri sendiri.

CIRI....
  • Dilakukan oleh guru dalam konteks tugas seharian, dalam situasi sebenar.
  • Dilakukan secara individu atau kumpulan atau kolaboratif dengan guru yang bersifat kritis kendiri dan berkomitmen untuk meningkatkan kefahamannya.
  • Menggunakan tindakan praktis / intervensi bagi menyelesaikan masalah dan mengembangkan pengetahuan secara serentak.
  • Banyak guna refleksi kendiri terhadap kekuatan / kelemahan amalan.
  • Melibatkan guru bina teori daripada amalan sebenar.
  • Penekanan kepada masalah praktik bukannya masalah teori.
  • Dilakukan secara berterusan, berkembang mengikut kitaran.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Menurut penulis, terdapat 5 langkah atau urutan dalam membuat kajian tindakan iaitu

Mereka bentuk - pengumpulan data - analisis data - menyampaikan hasil kajian - bertindak

penulis menggunakan model Helix sebagai contoh dalam menjalankan kajian

a) Membuat pemerhatian
bagi mendapatkan maklumat mengenai siapa yang terlibat dalam kajian, apa masalah yang dihadapi, dimana, bila pengkaji menghadapi masalah dan bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah

b) Membuat perancangan hasil dari refleksi
dalam langkah ini, pengkaji mencadangkan agar membuat refleksi bagi memahami masalah sebenar yang dihadapi dan bagaimana masalah ini boleh terjadi. selalunya masalh ini berlaku disebabkan pelajar kurang berminat dengan subjek yang diajar, bosan dengan pendekatan yang digunakan guru, masalah disiplin. Refleksi merupakan proses merenenung, menganalisis masalah, mencari alasan,cadangan serta tindakan untuk memperbaiki diri. Proses ini melibatkan seseorang itu aktif mengimbas kembali segala permasalahan yang dihadapi dan berusaha untuk mempertimbangkan segala kemungkinan yang akan beraku serta bertungkus lumus mencari jalan bagi menyelesaikan permasalahan yang timbul.


c) Bertindak
Dari hasil refleksi yang telah dibuat, tindakan perlu dilakukan bagi melihat keberkesanan perancangan yang telah dibuat.Terdapat pelbagai cara boleh digunakan untuk menyampaikan data bergantung kepadakeprluan kajian iaitu seperti
* Bahan-bahan dokumentasi seperti kerja pelajar dalam betuk projek atau kerja rumah
* Rekod kedatangan pelajar, rekod ujian bulanan dan rekod peperiksaan tahunan
* Soal selidik yang dibuat ke atas pelajar, ibu bapa, guru
* Rakaman video atau audio, foto bagi menunjukkan kegiatan yang dikaji

Mengikut Action Research Spiral yang dinyatakan oleh penulis, kajian boleh dilakukan sama ada untuk mengkaji individu, sekumpulan pelajar, di lakukan dalam kelas, sekolah atau komuniti.



***********************************************************************************************
PENGUMPULAN DATA


Merupakan satu pendekatan yang khusus di mana ialah adalah amat penting untuk menjalankan kajian. Menurut penulis, terdapat dua pendekatan yang boleh digunakan dalam proses pengumpulan data iaitu samada secara kualitatif atau kuantitatif data. Ia boleh digunakan samada dengan memilih salah satu daripada pendekatan atau dengan menggunakan kedua-duanya sekali dalam satu kajian.
Buku ini menekankan temubual adalah salah satu medium penting bagi memahami dengan lebih jelas lagi pengalaman-pengalaman, prinsip serta perspektif orang yang dikaji.Di samping itu juga, seperti yang telah dinyatakan sebelum ini iaitu pemantauan, mengkaji rekod dan dokumen yang berkaitan juga adalah bentuk pendekatan yang perlu dilakukan bagi mengumpul data bagi menyelesaikan masalah yang timbul.

Temubual diperlukan bagi mendapatkan maklumat spesifik yang lebih terperinci di mana biasanya terdapat tiga jenis temubual iaitu temubual jenis

a) Berstruktur- menggunakan soalan-soalan yang telah disediakan dan ditentukan untuk semua responden.
b) Semi- berstruktur- menggabungkan struktur soalan dari temubual berstruktur dan tidak berstruktur.
c) Tidak berstruktur- menggunakan soalan terbuka yang memberi eluang kepada responden memberi jawapan mengikut bui-bicaranya dan tidak terikat dengan jawapan alternatif

Buku ini ada menyatakan teknik-teknik menemu bual, panduan temubual dan cara untuk merekoda dan menilai data temubual untuk dikumpulkan. Bagi mendapatkan temubual yang berkesan, ianya perlu dirancang dengan baik supaya hubungan intraksi dapat dikekalkan sehingga akhir temubual.