Pengalaman/Rekleksi secara individu
1. Kreativiti diperlukan untuk melahirkan individu/usahawan yang kreatif
2. Dengan adanya kemahiran, pelajar dapat berdaya saing dalam pekerjaan nanti.
3. Subjek ini membekalkan pengetahuan, kemahiran dan pebentukan keperibadian yang unggul dalam bidang perniagaan
4. juga boleh mempertingkatkan produktiviti negara dalam pelbagai bidang industri
5. membantu pelajar yang lemah dalam akedemik tetapi mempunyai kecenderungan dalam bidang kemahiran
Nurul Syuhaiza
1. Pelajar dapat menggunakan kemahiran yang tersembunyi untuk menghasilkan projek-projek tertentu.
2. Cara pemikiran kreatif membolehkan pelajar menghasilkan projek yang menarik.
3. Silibus yang terkandung dalam KH adalah bermula dari pemghasilan projek hingga penjualan hasil projek. Secara tidak langsung membantu pelajar memahami asas untuk menjadi seorang usahawan berjaya.
4. boleh melahirkan usahawan yang inovatif serta berdaya saing di pasaran kelak.
5. Guru boleh menggunakan pelbagai alatan pertukangan untuk menjagar pelajar secara praktikal
Mohd Ery Johaizal Ramli
1. Meningkatkan pengetahuan tentang bidang perdagangan
2. mampu melahirkan pelajar yg bkn sahaja tertumpu pada bidang akademik, malah bidang kemahiran (KH)
Sumaiyah.
.................................................................................................................................................................
Pengalaman Pasukan
1. Membolehkan pelajar memperoleh kemahiran dan pengetahuan berasaskan perniagaan dan keusahawanan
2. Membantu meningkatkan aspek kemahiran murid.
3. Guru membantu pelajar mengaplikasikan/mengasah kemahiran pelajar yeng terpendam.
4. Pelajar dapat mengaplikasikan teori yang diajar dengan projek-projek yang diajar oleh guru
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pengalaman Luar Pasukan
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Literature Review
Jurnal
Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Oleh
Dr. Rusmini Ku Ahmad
Melalui integrasi ICT beberapa perubahan dan pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Antaranya ialah perubahan fokus daripada pengajaran berpusatkan guru kepada pengajaran berpusatkan pelajar.
Dalam hal ini pelajar menjadi fokus kepada aktiviti pembelajaran yang berorientasikan kepada proses penerokaan dan penemuan berdasarkan kepada teori konstruktivisme. Penggunaan Multimedia dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberi arahan kepada pendekatan ‘hands on’ dan menggunakan sepenuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri pelajar.
Penggabungan ICT dalam P&P memerlukan kemahiran dan komitmen guru secara tekal dan berfokus. Peranan guru dalam mengintegrasikan ICT terlibat dalam semua peringkat proses pembelajaran bermula dari persediaan sebelum pengajaran, semasa dan penilaian selepas sesi P&P.
Bahan-bahan multimedia interaktif dibangunkan dengan dengan menggunakan bahan visual grafik, teks, muzik, video serta animasi yang membantu mengukuhkan lagi kefahaman pelajar terhadap sesuatu konsep.
Jurnal
GAYA PEMBELAJARAN DAN PENGGUNAAN MULTIMEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Oleh
Giam Kah How
Mengikut Phillips (1997), multimedia interaktif boleh mengubah cara
seseorang memperolehi maklumat serta cara seseorang itu belajar sekiranya
digunakan dengan berkesan. Ini kerana multimedia dapat
(1) memudahkan pembelajaran yang berpusatkan pelajar kerana pelajar diberi kebebasan memilih bahan pembelajaran sendiri dan belajar pada kadar yang sesuai dengan diri sendiri.
(2) melayan gaya pembelajaran yang berbeza di kalangan pelajar dengan elemenelemen
yang terdapat dalam multimedia
(3) menggalakkan pembelajaran kooperatif dan interaksi di antara pelajar melalui perbincangan dan projek kumpulan
(4) memudahkan pembelajaran yang berasaskan konstruktivisme.
Saturday, November 21, 2009
TUGASAN 6:KEKUATAN.......
Posted by *~*syuhaiza*~* at 6:08 PM 0 comments
TUGASAN 5:KT
GURU PERLU MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN KERANA…….
2. Memperbaiki kaedah mengajar dan prestasi kerja supaya dapat memberi pengajaran yang lebih jelas dan berkesan
3. Bertindak sebagai panduan kepada guru-guru lain
4. Mempelbagaikan kaedah mengajar yang sesuai dengan kebolehan dan minat pelajar
5. Mempunyai kemahiran yang mencukupi untuk mempraktikannya dalam situasi yang baru dengan berkesan
6. Memantapkan lagi kebolehan guru bagi memperkembangkan isi semasa dalam proses P&P
7. Menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran guru
8. Mengkaji permasalahan dan mencari penyelesaian sesuatu isu yang timbul
9. Memartabatkan profession perguruan
10. Membentuk budaya penyelidikan di kalangan guru bagi meningkatkan kualiti pendidikan.
====================================================================================
MINI KAJIAN TINDAKAN
Pengajaran dan Pembelajaran Perdagangan/ KHB
A) Iklan merupakan sesuatu yang dekat dengan diri pelajar kerana kebanyakkan pelajar-pelajar suka menonton televisyen dan mendengar radio.
B) Paparan iklan mampu menarik minat pelajar kerana ia bersesuainan dengan minat pelajar sekarang yang berkemahiran dalam bidang teknologi / ICT.
C) Paparan iklan juga mampu mendorong pelajar-pelajar menjana idea mereka dengan berfikir secara kreatif dan kritis.
D) Guru mudah untuk mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran kerana iklan bukan saja melibatkan aktiviti secara elektronik malah boleh digunakan iklan secara bercetak seperti yang terdapat di dalam majalah dan surat khabar. Variasi teknik pengajaran guru membantu memotivasikan pelajar untuk belajar.
E) Keluar dari kepompong pengajaran secara tradisional atau penggunaan slideshow dan teknik pengajaran
F) Pelajar lebih senang untuk memahami topik yang diajar dengan adanya sedutan iklan sebagai medium pembelajaran
SAMPLE KAJIAN
-pelajar Ting. 1 dan 2 untuk subjek KH
-pelajar Ting. 4 untuk subjek Perdagangan
- seramai 80 orang pelajar
SETTING KAJIAN
Sek.Men. Di sekitar Bangi
Posted by *~*syuhaiza*~* at 6:07 PM 0 comments
Friday, November 13, 2009
~TAJUK MINI KAJIAN TINDAKAN~
Ahli kumpulan:
Mohd.Ery Johaizal bin Ramli
Nurul Syuhaiza Binti Othman
Sumaiyah bt Mamat Zambi
Tajuk mini kajian tindakan yang telah dipersetujui oleh setiap ahli dalam kumpulan saya adalah :
f) Pelajar lebih senang untuk memahami topik yang diajar dengan adanya sedutan iklan sebagai medium pembelajaran
-pelajar Ting. 1 dan 2 untuk subjek KH
-pelajar Ting. 4 untuk subjek Perdagangan
SETTING KAJIAN
Sek.Men. di sekitar Bangi
Posted by *~*syuhaiza*~* at 1:00 PM 0 comments
Saturday, November 7, 2009
apa itu kajian tindakan
* melibatkan proses membuat refleksi, merancang, melaksanakan dan memerhati
Mc. Niff (1988), …" Pendekatan untuk membaiki atau meningkatkan kualiti pendidikan melalui perubahan yang menggalakkan guru-guru menjadi lebih sedar tentang amalan mereka sendiri, menjadi kritis terhadap amalan-amalan tersebut dan bersedia untuk mengubah amalan-amalan. Melibatkan guru melaksanakan inkuirinya sendiri serta melibatkan guru-guru lai secara kolaboratif sewaktu mengadakan kajian”.
Elliot & Adelman (1976) yang mempelopori kajian tindakan bilik darjah di United Kingdom, menegaskan bahawa kajian tindakan adalah suatu pendekatan yang berusaha mempertingkatkan mutu profesional guru. Ia merupakan penyelidikan terhadap situasi sosial di sekolah yang bertujuan memperbaiki kualiti amalan guru.
tujuan kajian tindakan......
1 Mendapat sumber maklumat penting untuk memahami amalan pengajaran guru, amalan pembelajaran murid, keadaan murid, suasana dalam bilik darjah dan sebagainya;
2 Dapat merancang huraian mata pelajaran dengan lebih berkesan;
3 Dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran, memudahkan pencapaian objektif dan dapat pula memahami, mengubah dan memperbaiki amalan sendiri;
4 Meningkatkan penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang lebih aktif dan efektif
5 Dapat menyediakan guru sebagai penyelidik yang kritikal, kaya dengan idea baru, sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum
6 Membentuk budaya penyelidikan sebagai asas dalam membuat sebarang perancangan untuk tindakan
7 Merapatkan perhubungan di antara guru yang terlibat melalui kerjasama secara kolaboratif
KT dilakukan apabila…..
Melihat ketidak berkesanan kaedah yang digunakan
Mengenalpasti masalah atau isu yang hendak dikaji
Pelajar bosan dan tidak memberi perhatian yang sepenuhnya semasa proses P&P
Pelajar dilihat cepat mengantuk apabila guru mengajar
Dimana KT di lakukan…
• Individu
• Kelas
• Sekolah
• Daerah
• Negeri
Methodologi
Temubual
Temubual adalah satu kaedah pungutan data yang penting kerana ia membantu pengkaji mendapatkan maklumat secara mendalam dalam memahami sesuatu situasi/masalah/isu dengan jelas. Temubual awal boleh dibuat secara temubual berstruktur dan temubual tidak berstruktur yang boleh dilaksanakan bersama:
• rakan-rakan sekerja dalam bidang yang sama
• ketua panitia mata pelajaran
• pelajar/ murid
• ibu bapa
• pentadbir
temubual boleh dikategorikan kepada:
Temubual Berstruktur
Soalan-soalan yang ingin ditanya adalah terhad pada sesuatu tajuk atau bidang yang tertentu sahaja dan telah ditentukan supaya pengkaji dapat menyoal secara sistematik.
Temubual Tidak Berstruktur
Soaljawab yang mementingkan penerokaan idea ataupun perbincangan terbuka. Dilakukan dalam situasi tidak formal. Kaedah ini memberi peluang pengkaji meneroka secara mendalam dan membuat interpretasi mengenai perasaan dan ideanya sendiri.
Ujian Kertas Pensil / Bertulis
Ujian kertas pensil / bertulis boleh dirujuk sebagai salah satu alat untuk mengenalpasti masalah. Hasil ujian kertas pensil boleh dirujuk sebagai sumber.
Contohnya:
• ujian bulanan
• ujian percubaan
• ujian tahunan
ujian semester
Soal Selidik
Soal selidik digunakan untuk mengutip data secara formal. Soal selidik yang dibentuk mesti memenuhi objektif atau soalan kajian yang telah dikenalpasti. Hasil soal selidik yang memberi fokus kepada item-item dalam sub-topik boleh dijadikan indikator dalam menentukan fokus terhadap masalah/ isu.
Terdapat beberapa jenis soalan dalam soal selidik :
1. Dichotomous - bertujuan untuk mendapatkan pilihan sampel daripada 2 pilihan yang diberi.
2. Likert scale - bertujuan untuk mendapatkan tingkat penilaian / persepsi / persetujuan sampel.
Skala jawapan: 3-poin/4-poin/5-poin/7-poin
3. Rank Order - bertujuan untuk mendapatkan penilaian sample kepada semua item yang disenaraikan dengan memberikan pemberatannya. Susunkan beberapa item yang mempunyai ciri-ciri yang sama (mutually exclusive) mengikut keutamaan
4. Soalan Terbuka (Open-Ended) - bertujuan untuk mendapatkan pendapat sample dengan menulis sendiri pendapatnya.
5. Inventori Kendiri
Soalan inventori kendiri boleh dibentuk oleh penyelidik untuk memahami masalah yang wujud dalam bidang tugas yang telah dipertanggungjawabkan kepadanya.
6. Borang Pemerhatian
Borang pemerhatian dibentuk bagi meneliti situasi/kejadian serta memikirkannya secara kritikal.
7. Catatan Harian Rancangan Mengajar Guru
• jurnal refleksi guru/ pelajar
• diari guru/ pelajar
memo arahan kerja
Posted by *~*syuhaiza*~* at 8:15 AM 0 comments
MODEL REKA BENTUK KAJIAN TINDAKAN
KEMMIS DAN MC TAGGART(1983)Reka bentuk ini menunjukkan kitar-kitar dalam kajian tindakan yang mana setiap kitar mempunyai 4 bahagian; rancangan, tindakan, pemerhatian dan refleksi. Bahagian-bahagian ini kemudian diulang dengan perancangan hasil ulangkaji dan tindakan yang seterusnya.
STRINGER, 1999
Gelung interaksi menunjukkan 3 fasa kajian,
i. bermula dengan penglihatan (looking)
ii. pemikiran (thinking)
iii. tindakan (action)
Ini menunjukkan proses itu berulangan dan sentiasa diperbaharui.
Stringer (1999) mengutamakan penglihatan (looking) untuk membina satu gambaran bagi membolehkan pihak yang berkepentingan memahami isu yang mereka alami. Fasa ini meliputi pengumpulan data (seperti melalui temu bual, pemerhatian, dan analisis dokumen), merekod dan menganalisis maklumat serta membina dan melapor kepada pihak yang berkepentingan.
Fasa seterusnya meliputi pemikiran (think), iaitu mentafsir isu-isu dengan lebih mendalam dan mengenal pasti keutamaan bagi menjalankan tindakan.
Pada fasa terakhir, penyelidik bertindak (act), iaitu menghasilkan penyelesaian-penyelesaian yang praktikal terhadap masalah-masalah yang timbul. Ini merangkumi pengujudan pelan tindakan dan menentukan hala tuju seperti menentukan objektif, tugas, dan orang-orang yang akan melaksanakan objektif serta memperoleh sumber-sumber yang diperlukan. Ia juga termasuk melaksanakan pelan, menggalakkan orang menjalankannya dan menilainya dari segi keberkesanan dan pencapaian.
SPIRAL

1) Mengenal pasti idea
2). Pencarian fakta
3). Perancangan pelan tindakan
4). Pelaksanaan tindakan
5). Penilaian tindakan yang diambil
6). Ulangkaji pelan tindakan berdasarkan apa yang dipelajari dari langkah 5
7). Mengambil langkah tindakan seterusnya
JEAN MCNIFF(2003)

langkah
- memerhati
- membuat refleksi
- bertindak
- menilai
- ubahsuai
- berpindah ke arah baru
Posted by *~*syuhaiza*~* at 7:07 AM 0 comments
Friday, October 30, 2009
~TUGASAN 3: ULASAN KOLOKIUM~
pembentang:
Syaidatul Haini Binti Mohd Radzi
Rasyidatun Naja Isa
tajuk:
MENINGKATKAN MINAT PELAJAR TINGKATAN SATU TERHADAP SUBJEK SAINS MELALUI KAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH (PBM)
Kajian yang telah dijalankan ini membincangkan kaedah PBM yang digunakan bagi menarik minat pelajar terhadap subjek Sains di bentangkan di Palm View Hotel .
objektif kajian
- meningkatkan minat pelajar Tingkatan 1 dalam subjek sains
- memperkenalkan kaedah PBM dalam P&P
pernyataan masalah
- Adakah kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah berkesan dalam membantu pelajar meningkatkan minat dalam subjek Sains?
- Adakah kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah sesuai atau tidak untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek Sains?
metadologi
Penyelidik menggunakan kaedah kooperatif dengan membentuk kumpulan-kumpulan kecil yang
dibuat secara pemerhatian dan temubual iaitu menggunakan kaedah kualitatif
sampel kajian
pelajar Tingkatan 1A di Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Bukit Nanas, Kuala Lumpur
seramai 35 responden terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Melayu, Cina dan India
yang pelbagai latar belakang
menggunakan Teori Kurt Lewin dalam prosedur kajian
1. membuat refleksi (mereflek)/ tinjauan
2. merancang kaedah yang akan digunakan
3. bertindak
4. memerhati
menjalankan kajian ini selama dua minggu (lapan sesi pengajaran)
selama 70 minit bagi setiap sesi
dijalankan di makmal komputer
pertemuan pertama dan kedua:-
pembentukan kumpulan
pelajar dibenarkan memilih ahli kumpulan(2-3 orang)
satu kumpulan satu komputer (komputer terhad)
perkenalkan pembelajaran secara online (webquest)
guru mengemukakan masalah
pelajar berbincang sesama ahli kumpulan
mencari maklumat di internet
pertemuan ketiga dan keempat
pembentangan kumpulan di dalam kelas
bagi membincangkan penyelesaian masalah
dan untuk
penilaian hasil kerja
menemubual beberapa orang pelajar untuk mengetahui keberkesanan
kaedah yang digunakan
membuat refleksi
pengumpulan data
kaedah kualitatif
- Pemerhatian
dengan mengambil gambar pelajar semasa aktiviti berjalan
bertujuan untuk melihat perubahan minat pelajar terhadap pendekatan yang telah digunakan
dari perspektif
reaksi yang telah dipamerkan oleh pelajar
2. Temubual tidak berstruktur
menemubual pelajar untuk melihat pandangan dan reaksi
terhadap aktiviti yang telah dijalankan
melalui kaedah permbelajaran berasaskan masalah
penganalisan data
data dianalisis secara kualitatif
diperolehi melalui instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data
iaitu
1. pemerhatian reaksi pelajar
pelajar teruja apabila dibawa ke makmal komputer
ini dapat meningkatkan kreativiti, kritis dan kerja berkumpulan di kalangan pelajar
pelajar diberi peluang untuk mengkritik idea-idea rakan
membuat penilaian terhadap hasil kerja
pelajar lebih berminat belajar apabila diberi peluang mencari maklumat secara online
2. temubual tidak berstruktur
responden dipilih secara rawak
telah memberi respon yang positif terhadap pendekatan yang digunakan
mengakui kaedah ini memerlukan mereka berfikiran kreatif dan kritis
dalam menjana idea untuk menyelesaikan masalah
implikasi kajian
pelajar lebih aktif di dalam kelas
komunikasi dua hala di antara guru dan pelajar
pembelajaran yang berpusatkan pelajar
rasa tanggungjawab dalam diri setiap individu untuk menyelesaikan masalah
objektif tercapai dimana pendekatan ini dapat menarik minat pelajar
kajian ini........
pada pendapat saya:
guru hendaklah memastikan pelajar-pelajar ini celik komputer
tahu penggunaan komputer supaya pelajar tidak ketinggalan
pada pendapat saya, PBM merupakan satu kaedah yang baik untuk proses pembelajaran secara pengalaman dan pendekatan yang berpusatkan pelajar.
PBM menggalakkan pelajar berusaha mencari maklumat sendiri dengan menggunakan pelbagai sumber rujukan samada di dalam buku rujukan, buku teks, suratkhabar dan internet.
kaedah ini melatih pelajar untuk menyelesaikan masalah dengan inisiatif sendiri sekaligus menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK)
pembelajaran ini adalah satu pendekatan yang efektif dalam meningkatkan kualiti pembelajaran, menggalakkan penglibatan kerjasama sesama kumpulan, mendapat maklum balas yang cepat terhadap proses pembelajaran.
ia juga dapat mengingkatkan tahap pemahaman pelajar yang mendalam terhadap subjek
ulasan 2
pembentang:
Hasmalina Binti Hamzah
Hazwin Dalila Harris
tajuk:
MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN SUASANA PEMBELAJARAN PELAJAR BAGI SUBJEK BIOLOGI TINGKATAN EMPAT MENGGUNAKAN KAEDAH PETA MINDA SECARA BERKUMPULAN


Kajian ini membincangkan mengenai penggunaan peta minda secara berkumpulan bagi meningkatkan pemahaman dan suasana pembelajaran subjek Biologi Tingkatan 4
objektif kajian
pembentang telah menyatakan 3 objektif kajian:-
* memahami setiap isi kandungan bagi tajuk nutrisi dalam subjek Biologi
* mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan dan dapat meningkatkan komunikasi pelajar
* mudah memahami dan mengingati setiap konsep dan istilah dalam Biologi bagi tajuk nutrisi
pernyataan masalah
* Adakah kaedah ini dapat mewujudkan suasana belajar yang efektif dan menyeronokkan serta meningkatkan keyakinan diri pelajar?
* Adakah kaedah ini dapat meningkatkan pemahaman dalam memahami konsep serta istilah Biologi bagi tajuk nutrisi?
Metodologi, setting kajian dan sampel kajian
kajian ini dilakukan oleh 2 orang penyelidik
selama 4 minggu
melalui pemerhatian pengkaji (penilaian kendiri-RPH)
melalui temubual berstruktur dan tidak berstruktur
borang soal selidik
seramai 60 responden terpilih
terdiri dari pelajar Tingkatan 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi
di Sekolah Agama Menengah Bestari
prosedur kajian
merancang
(selama 2 minggu)
membuat pemerhatian tingkah laku pelajar ketika menggunakan kaedah syarahan
hasil yang didapati pelajar cepat bosan
pembentang berbincang untuk mencari alternatif lain bagi menangani masalah ini
merancang mencari instrumen yang akan digunakan
membuat tindakan
(selama 1 minggu)
memilih topik yang sesuai dalam subjek biologi
meminta pelajar membuat peta minda secara berkumpulan
pemerhatian
(selama 1 minggu)
membuat pemerhatian dan catatan semasa kerja berkumpulan
refleksi
(selama 1 minggu)
pembentang membuat penilaian kendiri
menjalankan temubual bersama pelajar untuk menilai keberkesanan kaedah ini
menjalankan soal selidik ke atas pelajar
menganalisis dapatan hasil dari temubual dan borang soal selidik
pengumpulan dan penganalisan data
melalui pemerhatian
• pemerhatian mengenai tingkah laku pelajar semasa menjalankan aktiviti berkumpulan
• didapati pelajar berminat melakukan tugasan yang telah diberi
• didapati keadaan kelas terkawal semasa aktiviti berlangsung
• pelajar dapat berinteraksi dan berkomunikasi semasa menjalankan aktiviti
• pelajar aktif dalam mengutarakan idea dan pendapat
• aktiviti ini membuka ruang kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti mereka
• pembentangan yang kreatif dan berkesan
• pelajar di dapati kurang menepati masa seperti mana yang diperuntukan
melalui borang soal selidik
penyelidik menilai pelajar dari sudut
• pemahaman pelajar mengenai topik yang diberi
• penguasaan pelajar terhadap tajuk
• tahap keyakinan pelajar dalam mengutarakan pendapat
• komunikasi dan interaksi yang berkesan
melalui temu bual
pelajar aktif dan bersemangat melakukan aktiviti
tidak merasa kekok semasa melakukan aktiviti
contoh soalan yang telah ditanya
¨Apakah pendapat anda tentang perbezaan di antara kuliah dan kaedah kerja kooperatif berkumpulan-peta minda?
¨Kaedah yang manakah yang anda membuat anda lebih bersemangat dalam mempelajari topik-topik terbaru?
Dapatan dari hasil temubual
pelajar lebih berminat menggunakan kaedah pembelajaran 2 hala
pelajar bersetuju kaedah ini dapat membantu dalam pemahaman terhadap topik yang diajar
kaedah ini bersifat interaktif dan pelajar dapat berkongsi maklumat
implikasi
apabila kaedah ini dilakukan secara berkumpulan, pelajar dapat belajar secara kolabratif dan kooperatif
pelajar lebih cepat faham dengan apa yang hendak di ajar
pelajar akan menjadi lebih kreatif dalam penghasilan nota
kajian ini.....
pada pendapat saya
peta minda yang dibuat merangkumi teks, grafik dan gambar dapat mempergiatkan lagi kreativiti pelajar dalam pencetusan idea dan pendapat
ia juga dapat memperkembangkan potensi kemahiran psikomotor pelajar kaedah ini sedikit sebanyak mengajar pelajar kemahiran menganalisis fakta dan pembentukan sikap yang analitikal
membaca-memahami-menganalisis-menyusun untuk membentuk lakaran
Posted by *~*syuhaiza*~* at 1:29 AM 0 comments
Thursday, October 29, 2009
TUGASAN 2: JURNAL
"THE IMPACT OF GROUP SELECTION ON STUDENT PERFORMANCE AND SATISFACTION"
oleh
Sakhti Mahenthrian
Pamela J.Rouse
Mengkaji sama ada prestasi dan sikap pelajar boleh ditingkatkan dengan memberi mereka kebebasan untuk membentuk kumpulan koperatif sendiri.
SAMPLE KAJIAN
- 110 pelajar
- Melibatkan empat buah kelas iaitu seramai 32, 30, 28 dan 20 orang pelajar dalam setiap kelas
- Midwestern US University
Penyelidik membentuk 2 kumpulan besar iaitu kumpulan A( terdiri dari dua kelas) dan kumpulan B(juga terdiri dari dua kelas) bagi menyiapkan sebanyak empat tugasan di mana...
Kumpulan A
- pelajar telah diminta memilih pasangan untuk membentuk kumpulan
- penyelidik memilih secara rawak dua atau tiga kumpulan untuk digabungkan
- penyelidik memilih secara rawak dengan menggunakan permainan kad sebagai medium pembentukan kumpulan
- pelajar yang mempunyai kad yang sama secara automatik adalah ahli kumpulan
- Perancangan
- Tindakan
- Menilai
- Mereflek
Pengumpulan data telah dijalankan dengan menggunakan
- kaedah kuantitatif
- Ujian -Pra
- Ujian -Pos
- Soal Selidik
Kajian dibuat dengan menganalisis markah kepuasan pelajar dalam menyiapkan tugasan yang diberi secara koperatif, markah-markah ujian pra dan pos (peperiksaan), dan juga hasil dari jawapan yang telah dikemukakan di dalam borang soal selidik.
PAPARAN KAJIAN
Paparan kajain telah dibuat dalam bentuk ANOVA model dan juga menggunakan Descriptive statistics of all variables untuk menunjukkan hasil dapatan.
HASIL DAPATAN
Penyelidik mendapati motivasi pelajar meningkat apabila diberi peluang untuk memilih sendiri ahli kumpulan dalam menyiapkan tugasan.Hasil tugasan yang diberi juga amat memberansangkan kerana apabila pelajar berada di dalam kumpulan yang telah mereka pilih, mereka merasa selesa untuk mengutarakan pendapat, idea dan yang penting dalam memberi kerjasama sesama ahli. Markah ujian dan peperiksaan juga meningkat apabila mereka belajar bersama dengan ahli kumpulan atau pasangan yang mereka telah pilih.
_______________________________________________________________________________________________________
"COOPERATIVE LEARNING:
A PEDAGOGY TO IMPROVE STUDENTS' GENERIC SKILLS?"
oleh:
JOAN BALLANTINE
PATRICIA MCCOURT LARRES
SAMPEL KAJIAN
- pelajar tahun akhir
- seramai 32 orang responden
- di salah sebuah Universiti di British
METHODOLOGI
Soal selidik
PROSEDUR
Dalam kajian ini, pelajar telah dipilih secara rawak oleh penyelidik dalam pemilihan ahli kumpulan iaitu dengan memilih seramai empat orang untuk setiap kumpulan.Kriteria yang diambil kira dalam membentuk kumpulan ialah berdasarkan kepada markah yang diperolehi dalam ujian Akaun.Pelajar yang memperolehi markah yang tinggi akan digabungkan dengan pelajar yang lemah bagi mendapat kalobrasi yang baik.
PENGUMPULAN DATA
Data telah dkumpul dengan menggunakan kaedah kualitatif (borang soal selidik) yang dilakukan pada minggu terakhir pengajian. Menggunakan Likert Scale(dari sangat setuju hingga ke sangat tidak setuju) dalam soalan yang dikemukakan bagi melihat pandangan pelajar terhadap kaedah koperatif di dalam proses pengajaran mereka.
PENGANALISISAN DATA
PAPARAN KAJIAN
Paparan kajian telah dibuat dalam bentuk jadual bagi menunjukkan hasil keputusan yang diperolehi.
HASIL DAPATAN
Kaedah koperatif ini telah terbukti keberkesanannya dalam mengendalikan pelajar semasa proses P&P. Dalam kajian ini, penyelidik mendapati peratusan tahap pencapaian pelajar telah meningkat hasil penggunaan keadah ini semasa pengajaran. Pelajar juga mempunyai sikap positif terhadap pembelajaran kerana setiap kali diadakan atau disuruh untuk membentuk kumpulan, mereka kelihatan seronok untuk bekerjasama. Kaedah ini sedikit sebanyak membantu menambahkan kemahiran sosial sesama pelajar di mana apabila mereka ini dikumpulkan untuk menyiapkan sesuatu permasalahan atau tugasan, pelajar akan bekerjasama menyumbangkan pendapat dan idea.
"An empirical study on teaching urban young children music and English by contrastive elements of music and songs"
oleh:
Ling-Yu Liza Lee
tujuan kajian ini adalah untuk mengajar kanak-kanak bandar dengan konsep muzik di dalam subjek Bahasa Inggeris dengan mencipta muzik dan lagu yang kreatif
ini kerana penguasaan bahasa dan kemahiran berkomunikasi merupakan elemen penting di dalam perkembangan kanak-kanak terutama sekali di bawah umur 5 tahun
menjalankan aktiviti dengan bermain dengan diiringi muzik, menyanyi,menari ikut muzik
penyataan masalah
- Bolehkah penghasilan muzik yang kreatif dengan unsur-unsur kontrastif dan lagu yang senang diajar dapat meningkatkan pemahaman kanak-kanak terhadap konsep muzik?
- Bolehkah penghasilan muzik yang kreatif dengan unsur-unsur kontrastif dan lagu yang senang diajar dapat meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris kanak-kanak?
sampel kajian
kajian ini telah dilakukan ke atas tujuh orang kanak-kanak tadika
terdiri dari tiga orang kanak-kanak lelaki dan empat orang kanak-kanak perempuan
berumur di antara 3-4 tahun
yang tidak mempunyai pendedahan terhadap muzik dan Bahasa Inggeris
melibatkan ibu bapa, guru kelas dan juga pentadbir tadika di dalam aktiviti soal selidik
kajian ini mengambil masa selama 24 minggu, 2 sesi dalam seminggu
setting kajian
tadika swasta di Bandar Taichung,tengah-tengah Taiwan
Methodologi
secara kualitatif iaitu melalui pemerhatian, temubual dan RPH
dan
kuantitatif data iaitu markah ujian dan latihan
prosedur
MERANCANG : Merancang tindakan / intervensi bagi mengatasi masalah yang difokuskan.BERTINDAK : Melaksanakan tindakan bagi mengatasi masalah yang menjadi fokus.MEMERHATI : Mengumpul dan menganalisis data bagi menilai keberkesanan tindakan.
MENILAI : Melihat kekuatan dan kelemahan P&P diri sendiri.
merancang dengan menjalankan pre-test mengenai pengetahuan kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris
melaksanakan kajian denganmengajar konsep-konsep muzik seperti menari sambil mengikuti muzik
mengajar Bahasa Inggeris asas
mengajar lagu kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris
menjalankan post-test mengenai pengetahuan kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris untuk melihat perubahan kanak-kanak ini
pengumpulan data
- melalui pemerhatian dan temubual
- menurut ibu bapa dan guru, kanak-kanak ini tidak pernah didedahkan dengan kelas muzik dan Bahasa Inggeris
semasa berada di dalam sesi percubaan
kanak-kanak dilihat faham dengan elemen-elemen muzik yang rendah dan tinggi
dalam elemen muzik yang nyaring dan lembut, kanak-kanak ini sudah pandai menepuk tangan apabila muzik dimainkan
guru menggunakan perkataan-perkataan asas seperti "fast,stop,slow" dan pelajar telah memberi respons
- melalui ujian
ada peningkatan hasil dari keputusan ujian di dalam post-test
iaitu
keupayaan untuk mengikut arahan guru untuk melakukan
pergerakan setelah muzik atau lagu dimainkan
kanak-kanak dapat meniru nyanyian guru
analisis data
guru melihat perubahan kanak-kanak terhadap muzik dan Bahasa Inggeris setiap kali sesi kajian
guru akan melakuakan pemerhatian, temubual yang direkodkan untuk melihat perkembangan kanak-kanak terhadap apa yang diajar
hasil dapatan
kanak-kanak ini dilihat ada kemajuan yang positif di dalam penguasaan Bahasa Inggeris
mengajar kanak-kanak menggunakan pecahan-pecahan muzik adalah cara yang sangat berkesan untuk memahami konsep muzik
mencipta lagu asas kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris memudahkan dapat belajar Bahasa Inggeris dengan mudah
Posted by *~*syuhaiza*~* at 7:05 AM 0 comments