BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Friday, October 30, 2009

~TUGASAN 3: ULASAN KOLOKIUM~

ulasan 1

pembentang:
Syaidatul Haini Binti Mohd Radzi
Rasyidatun Naja Isa

tajuk:
MENINGKATKAN MINAT PELAJAR TINGKATAN SATU TERHADAP SUBJEK SAINS MELALUI KAEDAH PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH (PBM)

Kajian yang telah dijalankan ini membincangkan kaedah PBM yang digunakan bagi menarik minat pelajar terhadap subjek Sains di bentangkan di Palm View Hotel .

objektif kajian
  • meningkatkan minat pelajar Tingkatan 1 dalam subjek sains
  • memperkenalkan kaedah PBM dalam P&P

pernyataan masalah
  • Adakah kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah berkesan dalam membantu pelajar meningkatkan minat dalam subjek Sains?
  • Adakah kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah sesuai atau tidak untuk digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran subjek Sains?

metadologi

Penyelidik menggunakan kaedah kooperatif dengan membentuk kumpulan-kumpulan kecil yang
dibuat secara
pemerhatian dan temubual iaitu menggunakan kaedah kualitatif


sampel kajian
pelajar Tingkatan 1A di Sekolah Menengah Kebangsaan Convent Bukit Nanas, Kuala Lumpur
seramai 35 responden terdiri daripada pelbagai kaum iaitu Melayu, Cina dan India
yang pelbagai latar belakang



menggunakan Teori Kurt Lewin dalam prosedur kajian

1. membuat refleksi (mereflek)/ tinjauan
2. merancang kaedah yang akan digunakan
3. bertindak
4. memerhati

menjalankan kajian ini selama dua minggu (lapan sesi pengajaran)
selama 70 minit bagi setiap sesi
dijalankan di makmal komputer

pertemuan pertama dan kedua:-
pembentukan kumpulan
pelajar dibenarkan memilih ahli kumpulan(2-3 orang)
satu kumpulan satu komputer (komputer terhad)
perkenalkan pembelajaran secara online (webquest)
guru mengemukakan masalah
pelajar berbincang sesama ahli kumpulan
mencari maklumat di internet


pertemuan ketiga dan keempat
pembentangan kumpulan di dalam kelas
bagi membincangkan penyelesaian masalah
dan untuk
penilaian hasil kerja
menemubual beberapa orang pelajar untuk mengetahui keberkesanan
kaedah yang digunakan
membuat refleksi



pengumpulan data
kaedah kualitatif
  1. Pemerhatian
telah dijalankan oleh dua orang penyelidik
dengan mengambil gambar pelajar semasa aktiviti berjalan
bertujuan untuk melihat perubahan minat pelajar terhadap pendekatan yang telah digunakan
dari perspektif
reaksi yang telah dipamerkan oleh pelajar

2. Temubual tidak berstruktur

menemubual pelajar untuk melihat pandangan dan reaksi
terhadap aktiviti yang telah dijalankan
melalui kaedah permbelajaran berasaskan masalah

penganalisan data
data dianalisis secara kualitatif
diperolehi melalui instrumen yang digunakan untuk pengumpulan data
iaitu

1.
pemerhatian reaksi pelajar
pelajar teruja apabila dibawa ke makmal komputer
ini dapat meningkatkan kreativiti, kritis dan kerja berkumpulan di kalangan pelajar
pelajar diberi peluang untuk mengkritik idea-idea rakan
membuat penilaian terhadap hasil kerja
pelajar lebih berminat belajar apabila diberi peluang mencari maklumat secara online

2.
temubual tidak berstruktur
responden dipilih secara rawak
telah memberi respon yang positif terhadap pendekatan yang digunakan
mengakui kaedah ini memerlukan mereka berfikiran kreatif dan kritis
dalam menjana idea untuk menyelesaikan masalah

implikasi kajian
pelajar lebih aktif di dalam kelas
komunikasi dua hala di antara guru dan pelajar
pembelajaran yang berpusatkan pelajar
rasa tanggungjawab dalam diri setiap individu untuk menyelesaikan masalah
objektif tercapai dimana pendekatan ini dapat menarik minat pelajar



kajian ini........

pada pendapat saya:
guru hendaklah memastikan pelajar-pelajar ini celik komputer
tahu penggunaan komputer supaya pelajar tidak ketinggalan
pada pendapat saya, PBM merupakan satu kaedah yang baik untuk proses pembelajaran secara pengalaman dan pendekatan yang berpusatkan pelajar.
PBM menggalakkan pelajar berusaha mencari maklumat sendiri dengan menggunakan pelbagai sumber rujukan samada di dalam buku rujukan, buku teks, suratkhabar dan internet.
kaedah ini melatih pelajar untuk menyelesaikan masalah dengan inisiatif sendiri sekaligus menggalakkan pelajar untuk berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK)
pembelajaran ini adalah satu pendekatan yang efektif dalam meningkatkan kualiti pembelajaran, menggalakkan penglibatan kerjasama sesama kumpulan, mendapat maklum balas yang cepat terhadap proses pembelajaran.
ia juga dapat mengingkatkan tahap pemahaman pelajar yang mendalam terhadap subjek


============================================================================================================



ulasan 2
pembentang:
Hasmalina Binti Hamzah
Hazwin Dalila Harris

tajuk:
MENINGKATKAN PEMAHAMAN DAN SUASANA PEMBELAJARAN PELAJAR BAGI SUBJEK BIOLOGI TINGKATAN EMPAT MENGGUNAKAN KAEDAH PETA MINDA SECARA BERKUMPULAN



















Kajian ini membincangkan mengenai penggunaan peta minda secara berkumpulan bagi meningkatkan pemahaman dan suasana pembelajaran subjek Biologi Tingkatan 4

objektif kajian

pembentang telah menyatakan 3 objektif kajian:-

* memahami setiap isi kandungan bagi tajuk nutrisi dalam subjek Biologi

* mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan dan dapat meningkatkan komunikasi pelajar

* mudah memahami dan mengingati setiap konsep dan istilah dalam Biologi bagi tajuk nutrisi



pernyataan masalah

* Adakah teknik penggunaan peta minda ini dapat meningkatkan pemahaman pelajar dalam tajuk nutrisi ini?

* Adakah kaedah ini dapat mewujudkan suasana belajar yang efektif dan menyeronokkan serta meningkatkan keyakinan diri pelajar?

* Adakah kaedah ini dapat meningkatkan pemahaman dalam memahami konsep serta istilah Biologi bagi tajuk nutrisi?

Metodologi, setting kajian dan sampel kajian
kajian ini dilakukan oleh 2 orang penyelidik
selama 4 minggu
melalui pemerhatian pengkaji (penilaian kendiri-RPH)
melalui temubual berstruktur dan tidak berstruktur
borang soal selidik

seramai 60 responden terpilih
terdiri dari pelajar Tingkatan 4 Al-Biruni dan 4 Al-Farabi
di Sekolah Agama Menengah Bestari


prosedur kajian

merancang
(selama 2 minggu)
membuat pemerhatian tingkah laku pelajar ketika menggunakan kaedah syarahan
hasil yang didapati pelajar cepat bosan

pembentang berbincang untuk mencari alternatif lain bagi menangani masalah ini
merancang mencari instrumen yang akan digunakan

membuat tindakan
(selama 1 minggu)

memilih topik yang sesuai dalam subjek biologi
meminta pelajar membuat peta minda secara berkumpulan

pemerhatian
(selama 1 minggu)
membuat pemerhatian dan catatan semasa kerja berkumpulan

refleksi
(selama 1 minggu)
pembentang membuat penilaian kendiri
menjalankan temubual bersama pelajar untuk menilai keberkesanan kaedah ini
menjalankan soal selidik ke atas pelajar
menganalisis dapatan hasil dari temubual dan borang soal selidik


pengumpulan dan penganalisan data

melalui pemerhatian

• pemerhatian mengenai tingkah laku pelajar semasa menjalankan aktiviti berkumpulan
• didapati pelajar berminat melakukan tugasan yang telah diberi
• didapati keadaan kelas terkawal semasa aktiviti berlangsung
• pelajar dapat berinteraksi dan berkomunikasi semasa menjalankan aktiviti
• pelajar aktif dalam mengutarakan idea dan pendapat
• aktiviti ini membuka ruang kepada pelajar untuk menunjukkan kreativiti mereka
• pembentangan yang kreatif dan berkesan
• pelajar di dapati kurang menepati masa seperti mana yang diperuntukan



melalui borang soal selidik
penyelidik menilai pelajar dari sudut

• pemahaman pelajar mengenai topik yang diberi
• penguasaan pelajar terhadap tajuk
• tahap keyakinan pelajar dalam mengutarakan pendapat
• komunikasi dan interaksi yang berkesan

melalui temu bual

pelajar aktif dan bersemangat melakukan aktiviti
tidak merasa kekok semasa melakukan aktiviti
contoh soalan yang telah ditanya

¨Apakah pendapat anda tentang perbezaan di antara kuliah dan kaedah kerja kooperatif berkumpulan-peta minda?

¨Kaedah yang manakah yang anda membuat anda lebih bersemangat dalam mempelajari topik-topik terbaru?

Dapatan dari hasil temubual

pelajar lebih berminat menggunakan kaedah pembelajaran 2 hala
pelajar bersetuju kaedah ini dapat membantu dalam pemahaman terhadap topik yang diajar
kaedah ini bersifat interaktif dan pelajar dapat berkongsi maklumat


implikasi

apabila kaedah ini dilakukan secara berkumpulan, pelajar dapat belajar secara kolabratif dan kooperatif
pelajar lebih cepat faham dengan apa yang hendak di ajar
pelajar akan menjadi lebih kreatif dalam penghasilan nota



kajian ini.....

pada pendapat saya

peta minda yang dibuat merangkumi teks, grafik dan gambar dapat mempergiatkan lagi kreativiti pelajar dalam pencetusan idea dan pendapat
ia juga dapat memperkembangkan potensi kemahiran psikomotor pelajar kaedah ini sedikit sebanyak mengajar pelajar kemahiran menganalisis fakta dan pembentukan sikap yang analitikal
membaca-memahami-menganalisis-menyusun untuk membentuk lakaran























Thursday, October 29, 2009

TUGASAN 2: JURNAL

JURNAL 1


"THE IMPACT OF GROUP SELECTION ON STUDENT PERFORMANCE AND SATISFACTION
"

oleh
Sakhti Mahenthrian
Pamela J.Rouse

PENYATAAN MASALAH
Mengkaji sama ada prestasi dan sikap pelajar boleh ditingkatkan dengan memberi mereka kebebasan untuk membentuk kumpulan koperatif sendiri.

SAMPLE KAJIAN
  • 110 pelajar
  • Melibatkan empat buah kelas iaitu seramai 32, 30, 28 dan 20 orang pelajar dalam setiap kelas
SETTING KAJIAN
  • Midwestern US University
PROSEDUR
Penyelidik membentuk 2 kumpulan besar iaitu kumpulan A( terdiri dari dua kelas) dan kumpulan B(juga terdiri dari dua kelas) bagi menyiapkan sebanyak empat tugasan di mana...

Kumpulan A

  • pelajar telah diminta memilih pasangan untuk membentuk kumpulan
  • penyelidik memilih secara rawak dua atau tiga kumpulan untuk digabungkan
Kumpulan B
  • penyelidik memilih secara rawak dengan menggunakan permainan kad sebagai medium pembentukan kumpulan
  • pelajar yang mempunyai kad yang sama secara automatik adalah ahli kumpulan
Menggunakan 4 aspek penting:
  1. Perancangan
  2. Tindakan
  3. Menilai
  4. Mereflek
PENGUMPULAN DATA
Pengumpulan data telah dijalankan dengan menggunakan

  1. kaedah kuantitatif
  • Ujian -Pra
  • Ujian -Pos
2. kaedah kuantitatif
  • Soal Selidik
PENGANALISISAN DATA
Kajian dibuat dengan menganalisis markah kepuasan pelajar dalam menyiapkan tugasan yang diberi secara koperatif, markah-markah ujian pra dan pos (peperiksaan), dan juga hasil dari jawapan yang telah dikemukakan di dalam borang soal selidik.

PAPARAN KAJIAN
Paparan kajain telah dibuat dalam bentuk ANOVA model dan juga menggunakan Descriptive statistics of all variables untuk menunjukkan hasil dapatan.

HASIL DAPATAN

Penyelidik mendapati motivasi pelajar meningkat apabila diberi peluang untuk memilih sendiri ahli kumpulan dalam menyiapkan tugasan.Hasil tugasan yang diberi juga amat memberansangkan kerana apabila pelajar berada di dalam kumpulan yang telah mereka pilih, mereka merasa selesa untuk mengutarakan pendapat, idea dan yang penting dalam memberi kerjasama sesama ahli. Markah ujian dan peperiksaan juga meningkat apabila mereka belajar bersama dengan ahli kumpulan atau pasangan yang mereka telah pilih.

_______________________________________________________________________________________________________

JURNAL 2

"COOPERATIVE LEARNING:
A PEDAGOGY TO IMPROVE STUDENTS' GENERIC SKILLS?"


oleh:
JOAN BALLANTINE
PATRICIA MCCOURT LARRES

PENYATAAN MASALAH
Mengkaji keberkesanan pembelajaran secara koperatif dalam meningkatkan kemahiran generik pelajar.

SAMPEL KAJIAN
  • pelajar tahun akhir
  • seramai 32 orang responden
SETTING KAJIAN
  • di salah sebuah Universiti di British

METHODOLOGI
Soal selidik

PROSEDUR
Dalam kajian ini, pelajar telah dipilih secara rawak oleh penyelidik dalam pemilihan ahli kumpulan iaitu dengan memilih seramai empat orang untuk setiap kumpulan.Kriteria yang diambil kira dalam membentuk kumpulan ialah berdasarkan kepada markah yang diperolehi dalam ujian Akaun.Pelajar yang memperolehi markah yang tinggi akan digabungkan dengan pelajar yang lemah bagi mendapat kalobrasi yang baik.

PENGUMPULAN DATA
Data telah dkumpul dengan menggunakan kaedah kualitatif (borang soal selidik) yang dilakukan pada minggu terakhir pengajian. Menggunakan Likert Scale(dari sangat setuju hingga ke sangat tidak setuju) dalam soalan yang dikemukakan bagi melihat pandangan pelajar terhadap kaedah koperatif di dalam proses pengajaran mereka.

PENGANALISISAN DATA
Kajian dijalankan dengan menilai tahap kepuasan pelajar dalam mengaplikasikan kaedah koperatif dalam cara pembelajaran mereka.Penganalisisan data telah dibuat dengan menggunakan descriptive statistics dan ujian Mann-Whitney U (M-W U).

PAPARAN KAJIAN

Paparan kajian telah dibuat dalam bentuk jadual bagi menunjukkan hasil keputusan yang diperolehi.

HASIL DAPATAN

Kaedah koperatif ini telah terbukti keberkesanannya dalam mengendalikan pelajar semasa proses P&P. Dalam kajian ini, penyelidik mendapati peratusan tahap pencapaian pelajar telah meningkat hasil penggunaan keadah ini semasa pengajaran. Pelajar juga mempunyai sikap positif terhadap pembelajaran kerana setiap kali diadakan atau disuruh untuk membentuk kumpulan, mereka kelihatan seronok untuk bekerjasama. Kaedah ini sedikit sebanyak membantu menambahkan kemahiran sosial sesama pelajar di mana apabila mereka ini dikumpulkan untuk menyiapkan sesuatu permasalahan atau tugasan, pelajar akan bekerjasama menyumbangkan pendapat dan idea.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JURNAL 3


"An empirical study on teaching urban young children music and English by contrastive elements of music and songs"

oleh:
Ling-Yu Liza Lee

tujuan kajian ini adalah untuk mengajar kanak-kanak bandar dengan konsep muzik di dalam subjek Bahasa Inggeris dengan mencipta muzik dan lagu yang kreatif
ini kerana penguasaan bahasa dan kemahiran berkomunikasi merupakan elemen penting di dalam perkembangan kanak-kanak terutama sekali di bawah umur 5 tahun
menjalankan aktiviti dengan bermain dengan diiringi muzik, menyanyi,menari ikut muzik

penyataan masalah

  • Bolehkah penghasilan muzik yang kreatif dengan unsur-unsur kontrastif dan lagu yang senang diajar dapat meningkatkan pemahaman kanak-kanak terhadap konsep muzik?

  • Bolehkah penghasilan muzik yang kreatif dengan unsur-unsur kontrastif dan lagu yang senang diajar dapat meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris kanak-kanak?


sampel kajian
kajian ini telah dilakukan ke atas tujuh orang kanak-kanak tadika
terdiri dari tiga orang kanak-kanak lelaki dan empat orang kanak-kanak perempuan
berumur di antara 3-4 tahun
yang tidak mempunyai pendedahan terhadap muzik dan Bahasa Inggeris
melibatkan ibu bapa, guru kelas dan juga pentadbir tadika di dalam aktiviti soal selidik
kajian ini mengambil masa selama 24 minggu, 2 sesi dalam seminggu

setting kajian
tadika swasta di Bandar Taichung,tengah-tengah Taiwan


Methodologi
secara kualitatif iaitu melalui pemerhatian, temubual dan RPH
dan
kuantitatif data iaitu markah ujian dan latihan

prosedur

MERANCANG : Merancang tindakan / intervensi bagi mengatasi masalah yang difokuskan. BERTINDAK : Melaksanakan tindakan bagi mengatasi masalah yang menjadi fokus. MEMERHATI : Mengumpul dan menganalisis data bagi menilai keberkesanan tindakan.
MENILAI : Melihat kekuatan dan kelemahan P&P diri sendiri.

merancang dengan menjalankan pre-test mengenai pengetahuan kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris
melaksanakan kajian denganmengajar konsep-konsep muzik seperti menari sambil mengikuti muzik
mengajar Bahasa Inggeris asas
mengajar lagu kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris
menjalankan post-test mengenai pengetahuan kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris untuk melihat perubahan kanak-kanak ini

pengumpulan data
  • melalui pemerhatian dan temubual
menjalankan empat pemerhatian awal di awal kajian
- menurut ibu bapa dan guru, kanak-kanak ini tidak pernah didedahkan dengan kelas muzik dan Bahasa Inggeris
semasa berada di dalam sesi percubaan
kanak-kanak dilihat faham dengan elemen-elemen muzik yang rendah dan tinggi
dalam elemen muzik yang nyaring dan lembut, kanak-kanak ini sudah pandai menepuk tangan apabila muzik dimainkan
guru menggunakan perkataan-perkataan asas seperti "fast,stop,slow" dan pelajar telah memberi respons

  • melalui ujian
dapat dilihat kefahaman kanak-kanak semasa pre-test dan post-test
ada peningkatan hasil dari keputusan ujian di dalam post-test
iaitu
keupayaan untuk mengikut arahan guru untuk melakukan
pergerakan setelah muzik atau lagu dimainkan
kanak-kanak dapat meniru nyanyian guru

analisis data
guru melihat perubahan kanak-kanak terhadap muzik dan Bahasa Inggeris setiap kali sesi kajian
guru akan melakuakan pemerhatian, temubual yang direkodkan untuk melihat perkembangan kanak-kanak terhadap apa yang diajar

hasil dapatan
kanak-kanak ini dilihat ada kemajuan yang positif di dalam penguasaan Bahasa Inggeris
mengajar kanak-kanak menggunakan pecahan-pecahan muzik adalah cara yang sangat berkesan untuk memahami konsep muzik
mencipta lagu asas kanak-kanak di dalam Bahasa Inggeris memudahkan dapat belajar Bahasa Inggeris dengan mudah








Wednesday, October 28, 2009

~TUGASAN 1: ULASAN BUKU~

Tajuk buku:
ACTION RESEARCH IN EDUCATION

Author:
ERNIE STRINGER

Menurut buku ini,kajian tindakan ialah proses penyelidikan yang sistematik yang berbentuk inkuiri refleksi kendiri yan dilakukan oleh guru dalam situasi sosial itu sendiri (guru/pendidik) sebagai penyelidik.

Melaksanakan tindakan praktik (intervensi ) mereka sendiri yang bertujuan untuk membaiki dan meningkatkan kualiti amalan mereka.

Sebagai kegiatan kitaran / gelungan yang terdiri daripada beberapa langkah (a spiral of steps), dinamik dan secara individu atau kolaboratif oleh satu kumpulan guru yang berusaha bersama-sama untuk membawa perubahan dan memperbaiki amalan kerja mereka.

PROSES KAJIAN TINDAKAN
Ada 4 peringkat (langkah) dalam satu kitaran

MERANCANG : Merancang tindakan / intervensi bagi mengatasi masalah yang difokuskan. BERTINDAK : Melaksanakan tindakan bagi mengatasi masalah yang menjadi fokus. MEMERHATI : Mengumpul dan menganalisis data bagi menilai keberkesanan tindakan.
MEREFLEK : Muhasabah diri bagi melihat kekuatan dan kelemahan P&P diri sendiri.

CIRI....
  • Dilakukan oleh guru dalam konteks tugas seharian, dalam situasi sebenar.
  • Dilakukan secara individu atau kumpulan atau kolaboratif dengan guru yang bersifat kritis kendiri dan berkomitmen untuk meningkatkan kefahamannya.
  • Menggunakan tindakan praktis / intervensi bagi menyelesaikan masalah dan mengembangkan pengetahuan secara serentak.
  • Banyak guna refleksi kendiri terhadap kekuatan / kelemahan amalan.
  • Melibatkan guru bina teori daripada amalan sebenar.
  • Penekanan kepada masalah praktik bukannya masalah teori.
  • Dilakukan secara berterusan, berkembang mengikut kitaran.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Menurut penulis, terdapat 5 langkah atau urutan dalam membuat kajian tindakan iaitu

Mereka bentuk - pengumpulan data - analisis data - menyampaikan hasil kajian - bertindak

penulis menggunakan model Helix sebagai contoh dalam menjalankan kajian

a) Membuat pemerhatian
bagi mendapatkan maklumat mengenai siapa yang terlibat dalam kajian, apa masalah yang dihadapi, dimana, bila pengkaji menghadapi masalah dan bagaimana cara untuk menyelesaikan masalah

b) Membuat perancangan hasil dari refleksi
dalam langkah ini, pengkaji mencadangkan agar membuat refleksi bagi memahami masalah sebenar yang dihadapi dan bagaimana masalah ini boleh terjadi. selalunya masalh ini berlaku disebabkan pelajar kurang berminat dengan subjek yang diajar, bosan dengan pendekatan yang digunakan guru, masalah disiplin. Refleksi merupakan proses merenenung, menganalisis masalah, mencari alasan,cadangan serta tindakan untuk memperbaiki diri. Proses ini melibatkan seseorang itu aktif mengimbas kembali segala permasalahan yang dihadapi dan berusaha untuk mempertimbangkan segala kemungkinan yang akan beraku serta bertungkus lumus mencari jalan bagi menyelesaikan permasalahan yang timbul.


c) Bertindak
Dari hasil refleksi yang telah dibuat, tindakan perlu dilakukan bagi melihat keberkesanan perancangan yang telah dibuat.Terdapat pelbagai cara boleh digunakan untuk menyampaikan data bergantung kepadakeprluan kajian iaitu seperti
* Bahan-bahan dokumentasi seperti kerja pelajar dalam betuk projek atau kerja rumah
* Rekod kedatangan pelajar, rekod ujian bulanan dan rekod peperiksaan tahunan
* Soal selidik yang dibuat ke atas pelajar, ibu bapa, guru
* Rakaman video atau audio, foto bagi menunjukkan kegiatan yang dikaji

Mengikut Action Research Spiral yang dinyatakan oleh penulis, kajian boleh dilakukan sama ada untuk mengkaji individu, sekumpulan pelajar, di lakukan dalam kelas, sekolah atau komuniti.



***********************************************************************************************
PENGUMPULAN DATA


Merupakan satu pendekatan yang khusus di mana ialah adalah amat penting untuk menjalankan kajian. Menurut penulis, terdapat dua pendekatan yang boleh digunakan dalam proses pengumpulan data iaitu samada secara kualitatif atau kuantitatif data. Ia boleh digunakan samada dengan memilih salah satu daripada pendekatan atau dengan menggunakan kedua-duanya sekali dalam satu kajian.
Buku ini menekankan temubual adalah salah satu medium penting bagi memahami dengan lebih jelas lagi pengalaman-pengalaman, prinsip serta perspektif orang yang dikaji.Di samping itu juga, seperti yang telah dinyatakan sebelum ini iaitu pemantauan, mengkaji rekod dan dokumen yang berkaitan juga adalah bentuk pendekatan yang perlu dilakukan bagi mengumpul data bagi menyelesaikan masalah yang timbul.

Temubual diperlukan bagi mendapatkan maklumat spesifik yang lebih terperinci di mana biasanya terdapat tiga jenis temubual iaitu temubual jenis

a) Berstruktur- menggunakan soalan-soalan yang telah disediakan dan ditentukan untuk semua responden.
b) Semi- berstruktur- menggabungkan struktur soalan dari temubual berstruktur dan tidak berstruktur.
c) Tidak berstruktur- menggunakan soalan terbuka yang memberi eluang kepada responden memberi jawapan mengikut bui-bicaranya dan tidak terikat dengan jawapan alternatif

Buku ini ada menyatakan teknik-teknik menemu bual, panduan temubual dan cara untuk merekoda dan menilai data temubual untuk dikumpulkan. Bagi mendapatkan temubual yang berkesan, ianya perlu dirancang dengan baik supaya hubungan intraksi dapat dikekalkan sehingga akhir temubual.







Sunday, October 25, 2009

~PENTINGNYA KAJIAN TINDAKAN~

pada guru........
  1. Membuat pembaharuan kepada kaedah atau teknik mengajar
  2. Memperbaiki kaedah mengajar dan prestasi kerja supaya dapat memberi pengajaran yang lebih jelas dan berkesan
  3. Bertindak sebagai panduan kepada guru-guru lain
  4. Mempelbagaikan kaedah mengajar yang sesuai dengan kebolehan dan minat pelajar
  5. Mempunyai kemahiran yang mencukupi untuk mempraktikannya dalam situasi yang baru dengan berkesan
  6. Memantapkan lagi kebolehan guru bagi memperkembangkan isi semasa dalam proses P&P
  7. Menentukan tahap penguasaan pengetahuan dan kemahiran guru
  8. Mengkaji permasalahan dan mencari penyelesaian sesuatu isu yang timbul
  9. Memartabatkan profession perguruan
  10. Membentuk budaya penyelidikan di kalangan guru bagi meningkatkan kualiti pendidikan